De omslag afbeelding van het boek Zweers, Mariëtte - Mama is hier
Auteur(s) Mariette Zweers
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
3
Review date 18 juni 2019
Voor de buitenwereld zijn Olga en Matthijs een koppel dat het goed voor elkaar heeft: Matthijs zorgt voor het inkomen, Olga regelt het huishouden en hun dochter Juliette (15) is ‘haar project’. Maar langzaam komen er barstjes in het geluk. Matthijs staat onder druk op zijn werk en sluit zich steeds meer van Olga af. Wat houdt hij voor haar achter? Als hij alles wat ze hebben op het spel dreigt te zetten, ziet Olga zich genoodzaakt in te grijpen. Maar is ze zelf wel zo onschuldig?

Mariette Zweers (1968) uit Haren studeerde bedrijfskunde aan de RUG en werkt afwisselend als manager en als docent bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze debuteerde in 2016 met Maakbaar (lees de recensie hier), wat werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2017.

Mama is hier telt 280 bladzijden en 23 hoofdstukken. Het boek bestaat uit drie delen, waarvan het laatste erg dun is. De uitgever prijst het boek aan als een beklemmende, psychologische pageturner.

Als lezer beleef je alles door de ogen van Ik-persoon Olga. Ze heeft veel te stellen met haar puberende dochter Juliette, die haar jas op Marktplaats zet en misschien wel drugs gebruikt? Het wordt helaas niet duidelijk in dit boek, al rijdt Olga haar auto vast op een rotonde en gaat ze tekeer op de school van haar dochter: “Mijn lieveling met wie ik vanaf de eerste dag neus aan neus was geweest”. Omdat Matthijs ruzie heeft met de buren over een boom die hij weg wil hebben en zij niet, zijn daar ook de nodige strubbelingen. Zeker als Juliette door die boom een ongeluk krijgt loopt alles hoog op. Olga bemoeit zich met de onenigheid die Matthijs heeft met zijn collega Jens, gaat naar zijn werk en post bij zijn huis:
“Thuis huiliehuile doen over Jens.”
Ook zoekt ze contact met Matthijs criminele zakenrelatie Marco om te zien waarom hij Matthijs bedreigt. Verder wrijven Matthijs, Juliette, vriendin Louise en zus Annet regelmatig zout in Olga’s wonden. Waarom ze zo doet heeft te maken met vroeger en af en toe komt daar iets van naar boven.

Mariette Zweers schrijft in Mama is hier prettig en dwaalt niet af van haar verhaal, maar spannend is het niet. De paar personages in het verhaal worden goed neergezet, maar Mama is hier is een aaneenschakeling van ruzies en tenenkrommende acties van Olga. Matthijs is een nare man die zich beter voordoet dan hij is en Juliette is gewoon enorm verwend. Ze gooit zelfs haar nieuwe notebook van het balkon kapot als haar iets niet zint. Alle ruzies, rare onrealistische acties en negativiteit maken dat het boek niet zo fijn leest, al is het verhaal prima afgerond.

19 mei 2024 15:15

0

“Thuis huiliehuile doen over Jens.”