huisgenoten marit vanström thriller recensie thrillzone.jpeg
Auteur(s) Marit Vanström
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
5
Review date 15 oktober 2024

Jackie Laurijsen is net afgestudeerd student criminologie als ze direct aan de bak mag voor een heftige zaak. Bij het studentenhuis van Minerva is iemand opgehangen en naast de vraag wie dit gedaan heeft is de misschien nog wel belangrijkste vraag: Waarom op deze wijze?

Jackie zelf krijgt aan het begin van het boek slecht nieuws te horen betreffende haar gezondheid. Eigenlijk zit een carrière in de misdaadbestrijding er niet meer in. Ze houdt het nieuws nog even voor zich, om uit te zoeken hoe nu verder. Gelijktijdig wordt ze eigenlijk direct meegesleurd in precies dat wat niet goed voor haar is, een heftige zaak waarbij het gevaar constant op de loer ligt.

Marit Vanström debuteert met Huisgenoten op papier. Via e-only zijn er wel al succesvolle verhalen uitgebracht, waaronder de serie over rechercheur Lianne Bloemen. Overigens kennen we Vanström ook onder een andere naam. Marit Vanström is namelijk het synoniem van Martyn van Beek

Het verhaal van Huisgenoten staat als een huis. Het is intrigerend, spannend en zorgt vanaf het begin dat je als lezer volledig in het verhaal kunt duiken. Dit komt mede door de personages die echt tot leven komen. Achter de jonge Jackie staat natuurlijk een veel meer ervaren rechercheur; Joszef Daalderop. Beiden hebben een geheim wat ze met zich meedragen in het verhaal. Dit zorgt er juist ook voor dat ze samen een connectie hebben.

Ook de andere personages in het boek zitten goed in elkaar. De oud-Minerva leden die een geheim hebben en dit ten koste van alles geheim willen houden. De huidige Minerva leden die juist lijken te willen breken met het verleden van de discutabele naam die Minerva met zich meedraagt.

Omdat Huisgenoten schurkt aan de werkelijkheid maakt dit het extra fijn te lezen. Welgestelde personen die hun naam en faam mede te danken hebben aan een studentenvereniging, komen in het nauw in dit verhaal. De omerta die er richting de buitenwereld is bij studentenverenigingen. Het lijkt allemaal te kloppen. Dat Jackie zich daar dan vervolgens tussen moet werken is uitdagend en interessant tegelijk.

Huisgenoten kent een spetterende ontknoping, die je ook minstens verwacht als je begint te lezen. Vanström maakt die verwachting meer dan waar. En hoe fijn is het om dan te weten dat Huisgenoten de start is van wat een reeks over Jackie Laurijssen moet worden. Het maakt dat je uiteindelijk het boek voldaan neerlegt als je hem uitgelezen hebt en reikhalzend uitkijkt naar het volgende deel. De afsluitende, vindingrijke epiloog (fictieve krantenartikelen) maakt dat je ook echt niet kunt wachten naar wat er komen gaat.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.