Slangenkoning Marja boomstra thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Slangenkuil
Auteur(s) Marja Boomstra
Uitgeverij(en) Loft Books
5
Review date 31 juli 2022

Wij bij Thrillzone mochten deelnemen aan de blogtour van Slangenkoning, de nieuwste thriller van Marja Boomstra.

Marja Boomstra (1960) kan als voorbeeld gelden dat je nooit te oud kunt zijn om je debuut als schrijver te maken. Ze heeft jarenlang de wens gehad om te publiceren, maar het kwam er nooit van. Door haar lange maatschappelijke en leidinggevende carrière binnen gemeentelijke organisaties en de jeugdzorg ontbrak het haar de tijd om te publiceren.
De facetten van haar leven, de ontmoetingen met mensen in haar werk en de bijhorende verhalen vormen de ingrediënten van haar debuut “als het verleden toekomst wordt”. Boomstra staat er om gekend over kenmerkende zaken te schrijven waarmee de lezer zich kan identificeren.

Slangenkoning is het vervolg op het eerder verschenen Slangengif. Het is meer dan aangeraden om eerst Slangengif gelezen te hebben voor je in Slangenkoning duikt, omdat je anders een groot deel aan achtergrondinformatie mist.
In Slangenkoning leren we alle karakters beter kennen, waaronder Floor. Zij is blij dat ze na haar moeilijk avontuur in het Midden-Oosten eindelijk kan denken aan een toekomst samen Rayan. Tot ze plotseling een fikse ruzie krijgen en hij halsoverkop vertrekt. Bovenop dat blijft het stil van zijn kant uit. Hierop besluit Floor haar leven terug in handen te nemen, samen met de hulp van haar buurvrouw Annemieke slaagt ze hierin. Ze gaat aan de slag als kamermeisje in het Hotel Babylon. Waar ze op een dag het verschot van haar leven doet en meent dat ze Hamadi ziet. De man die nooit meer op vrije voeten zou komen. Wanneer later het levenloze lichaam van Annemieke gevonden wordt, beseft Floor dat ze moet vrezen voor haar leven. Ze vlucht naar Egypte in de hoop dat Rayan haar daar zal willen helpen… Kan ze succesvol ontsnappen uit de handen van de man die haar leven bedreigt?

De start van dit verhaal is onmiddellijk het vervolg hoe slangengif geëindigd is. Vandaar ook dat we hierboven aanhalen dat het aangeraden is de voorganger gelezen te hebben. We reizen in het verhaal mee tussen Cairo en Amsterdam. De onderlinge verbanden tussen de karakters en gebeurtenissen worden opnieuw opgepikt. De lezer zit onmiddellijk opnieuw in het verhaal. De karakters worden stuk voor stuk indrukwekkend neergezet. Het leuke aan de schrijfstijl van Boomstra is dat we een goede inkijk krijgen in het hoofd van ieder belangrijk karakter. Dankzij de schuingedrukte stukken kunnen we hun gedachten gang volgen. Wat er voor zorgt dat de karakters een grote indruk nalaten. Ze laten je niet los, hierdoor is het boek ook moeilijk opzij te leggen.

Boomstra maakt er een psychologisch kat en muisspel van. Ze schuwt ook hedendaagse thema’s en cultuurverschillen niet. Ongewenste zwangerschap zonder gehuwd te zijn is in bepaalde culturen de dag van vandaag nog steeds taboe. Net als onze gedachten uitspreken of de waarheid uitspreken tegen de persoon die het dichtst bij je staat uit angst. Door dat ze ons zo’n goede inkijk heeft in het hoofd van de karakters, zorgt dit er mede voor dat we begrip voor Hamadi kunnen opbrengen. Want hier spelen dan weer thema’s zoals verlatingsangst, zich in de steek gelaten voelen en wraak.

Slangenkoning bevat korte hoofdstukken die er mede voorzorgen dat het boek vlot leest. Ieder hoofdstuk weet Boomstra te eindigen met een spannende twist, die ons naar meer doet verlangen.

Slangenkoning is een thriller die alles bevat wat wij van een psychologische thriller verwachten.
We kunnen niet anders dan alleen maar lof spreken over het verhaal. Boomstra weet hoe ze haar lezers moet inpakken. Met Boomstra hebben we een nieuw pareltje van eigen bodem ontdekt. Kortom Slangenkoning is een echte aanrader!

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.