de erfenis van solomon farthing mary paulson ellis roman recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Mary Paulson-Ellis
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 1 juni 2022
Categories Roman

Erfenisjager Salomon Farthing krijgt een tip waarmee hij veel geld kan verdienen. Een oud-militair sterft helemaal alleen in Edinburgh. In zijn pak zit 50.000 pond en er wordt een lommerdbriefje gevonden. Wil Farthing kans maken op een deel van het geld dan zal hij moeten onderzoeken of de militair nog levende familieleden heeft. Het onderzoek brengt Farthing terug naar zijn eigen familie en terug naar het einde van de Eerste Wereldoorlog.

Mary Paulson-Ellis heeft twee romans geschreven. Nog goed en wel voor ze het eerste deel in de boekhandel had liggen reeg ze de aanmoedigingsprijzen al aaneen. De erfenis van Solomon Farthing is haar tweede roman, die toch wel de nodige suspense bevat waar een goede detective nog een puntje aan kan zuigen.

Solomon Farthing is een erfenisjager van de ouder stempel. Hij maakt het liefst zo weinig mogelijk gebruik van digitale middelen, maar duikt liever de ouderwetse boeken in om uit te pluizen hoe families in elkaar zitten. Door zijn ouderwetse manier van werken raakt hij inmiddels wel snel uit de business. De concurrentie is groot en efficiënter. Het vermogen van Farthing is dan ook naar het absolute nulpunt gezakt en hij heeft dringend geld nodig.

De druk die Farthing heeft om geld te verdienen (zo her en der staan er namelijk wat rekeningen open) brengt extra spanning in het verhaal. Het verhaal zelf is namelijk niet zo heel erg bijzonder. Een oud-militair sterft, Farthing moet op zoek naar familieleden anders zal de 50.000 pond vergaan.

De combinatie van het hoofdpersonage Farthing en al zijn problemen, de oud-militair die nog in de Eerste Wereldoorlog heeft gediend en de bizarre lijnen die tussen schijnbaar willekeurige personen kan lopen maken van De erfenis van Solomon Farthing een erg fijn te lezen boek.

Tel daarbij op dat Paulson-Ellis wel weet hoe ze de lezer geboeid moet houden en je hebt een fijne, maar dikke roman. In bijna 500 bladzijden ga je steeds van heden, terug naar het bijna einde van de Eerste Wereldoorlog. Een klein clubje mannen wacht namelijk op orders, maar kijkt vooral reikhalzend uit naar dat andere bericht: War is over. Ze verdoen hun tijd met wachten, gokken en daarna weer wachten.

Paulson-Ellis heeft De erfenis van Solomon Farthing in zeven delen beschreven. Elk deel begint met het hoofdverhaal van Solomon Farthing en zijn zoektocht naar familie van de overleden militair. Gaat daarna verder met het beschrijven van de militairen uit 1918 en gaat daarna naar hoe een van de specifieke militairen daarna geleefd heeft. Het is een interessante afwisseling, en uiterst knap hoe Paulson-Ellis alles bij elkaar weet te houden.

Haar gevoel voor taal, humor en het overbrengen van het Schots zijn meesterlijk. Je krijgt een inkijkje in wat volgens haar Edinburgh is, hoe saai de laatste dagen van een oorlog kunnen zijn (al valt dat dan toch ook wel weer mee) en beseft vooral weer even hoe klein de wereld kan zijn.

De erfenis van Solomon Farthing wordt een roman genoemd, heeft daarnaast de spanning van een goede detective en brengt op een creatieve manier de Eerste Wereldoorlog naar het nu. Het maakt het een uniek boek, lastig in een hokje te stoppen en ook zeker voor liefhebbers van detectives meer dan de moeite waard.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.