De omslag afbeelding van het boek Nachtduik
Auteur(s) Megan Goldin
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 6 maart 2021
Nachtduik is de tweede thriller van Megan Goldin die vertaald is naar het Nederlands. Hiervoor schreef ze De escaperoom. Voor ze zich fulltime op het schrijven richtte, was Goldin verslaggever.

Megan Goldin heeft met Nachtduik een psychologische thriller geschreven over een heftige rechtszaak. Ze belicht de kant van zowel de aanklager als de verdediger. Omdat het om een verkrachtingszaak gaat komen er ook de nodige emoties bij kijken. Aan de jury de lastige taak om aan te geven of de verdachte schuldig of onschuldig is.

Rachel Krall bespreekt in haar podcasts de rechtszaak van een verkrachtingszaak. Als Rachel voor de verkrachtingszaak afreist naar het dorpje Neapolis krijgt ze mysterieuze brieven van Hannah, een onbekende vrouw die vertelt over haar zus die 25 jaar geleden vermoord is. Omdat deze situatie ook afgespeeld heeft in het dorpje van de verkrachtingszaak, is de aandacht van Rachel getrokken. Ze besluit dat ze nader onderzoek gaat doen. Als blijkt dat beide zaken met elkaar te maken hebben komt Rachel voor angstaanjagende momenten te staan.

Megan Goldin heeft er voor gekozen om het verhaal op te delen in drie stukken: het verhaal van de Hannah die over het verleden praat, het verhaal van Rachel (heden) en de podcast van Rachel die de verkrachtingszaak bespreekt. In het begin is het even wennen doordat de delen niet alleen verschillend zijn, maar ook verschillende lettertypes hebben. Goldin heeft hiervoor gekozen om echt te laten zien dat het drie aparte delen zijn, maar dit zorgt ervoor dat de lezer soms even moet schakelen. De verhalen lopen overigens wel mooi in elkaar over, waardoor je al snel gewend bent aan de opbouw van het verhaal.

De verschillende karakters in Nachtduik worden redelijk goed neergezet door Goldin. Je kunt je al snel een voorstelling maken van de verschillende hoofdpersonen. Megan Goldin heeft namelijk aandacht geschonken aan zowel het uiterlijk van de personages alsook aan de karaktereigenschappen. Ondanks dat niet duidelijk is wie de jongens uit het verleden waren, is het niet moeilijk om een voorstelling te maken van de situatie die toen afgespeeld heeft. Tot het eind blijft het onduidelijk wat beide zaken met elkaar te maken hebben, waardoor de spanningsboog gespannen blijf staan.

Ondanks de heftigheid van het onderwerp heeft Megan Goldin er ook nog voor gezorgd dat er spanning in het verhaal zit waardoor Nachtduik een complete thriller is geworden. De spanning wordt langzaam opgebouwd, waardoor het niet altijd te voelen is, maar je merkt dat er een onverwachte ontknoping aan moet komen. En die komt er zeker!

Bovenstaande laat zien dat Goldin een complete thriller heeft geschreven; alles zit erin. Maar er knaagt ook iets. Het is er allemaal wel, maar niet op dat niveau uitgewerkt dat Nachtduik onder je huid kruipt en daar blijft zitten. Dat maakt het tot een boek dat zeker beklijft, maar niet bijblijft. Laat onverlet dat dit een boek is dat de lezer zeker zal vermaken!

19 april 2024 7:44

0