de vermissing michael berg thrillzone.jpg
Auteur(s) Michael Berg
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 7 juli 2021

Michael Berg (pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen) heeft een veelzijdige carrière op zijn naam staan. Na een korte loopbaan als zanger/muzikant werkte hij ruim twintig jaar voor de Publieke Omroep. Hij scheef o.a. liedjes voor radio, tv, theater en talloze artiesten, hij schreef tekst en muziek voor een internationale kinderserie en was als componist/producer betrokken bij diverse cd’s. In 2014 verhuisde hij naar Frankrijk om thrillers te gaan schrijven en zijn debuut Twee zomers verscheen in 2008. Inmiddels is in mei 2021 zijn tiende thriller De vermissing verschenen. Met Nacht in Parijs won hij in 2013 de Gouden Strop.

Chantal Zwart wordt geconfronteerd met de vermissing van Ella Drukker, een oud-klasgenote van de middelbare school. Van Ella is al tien jaar niets vernomen, behalve dat ze haar ouders met verjaardagen en feestdagen altijd een prentbriefkaart stuurt. Wanneer aan de stroom kaarten plots een einde komt en de politie niets onderneemt, smeken de ouders van Ella Chantal om hun dochter terug te vinden. Chantal begint aan haar zoektocht. En iemand volgt haar...

De vermissing is het vijfde deel met Chantal Zwart in de hoofdrol. Voor lezers die bekend zijn met Chantal is het een prettig wederzien en voor nieuwe lezers een aangename kennismaking. Chantal heeft zich ontwikkeld sinds de laatste keer dat we haar zagen en er is veel veranderd in haar leven: zo woont ze bijvoorbeeld weer in Parijs en inmiddels werkt ze als freelancer. Ze is nog steeds een heel  sympathiek en sterk karakter. Ook in dit boek weer laat ze zien dat ze een doorzetter is en nergens bang voor is.

Berg zet meteen de toon met een proloog waarin een ouder echtpaar het slachtoffer van een gewelddadige overval wordt. Deze proloog zuigt de lezer meteen in het verhaal en je wilt dan ook heel graag verder lezen. Wat deze gebeurtenis met de rest van het verhaal te maken heeft wordt later in het boek duidelijk.

Het boek speelt zich grotendeels af in Frankrijk en Berg heeft de omgeving echt tot leven weten te brengen. Dit komt natuurlijk ook omdat hij zelf jarenlang in Frankrijk heeft gewoond en de omgeving dus op zijn duimpje kent. Wat op dit vlak soms wel een klein beetje kan gaan storen is dat hij ieder klein dorpje waar Chantal voorbij komt of doorheen rijdt benoemt. Dit leidt af en toe af van het grote verhaal. Verder is de Franse sfeer heerlijk om te lezen. Het geeft de lezer een beetje een vakantiegevoel en dat is iets wat we allemaal wel kunnen gebruiken.

De vermissing bevat een goed gedoseerde dosis spanning: op sommige momenten een piek en dan zwakt het weer een beetje af. De plot zit steengoed in elkaar en de personages zijn prima uitgewerkt. Tel daarbij de prettige schrijfstijl van Berg op en je hebt een hele goede thriller in handen. Wij zijn blij dat Michael Berg publiekslieveling Chantal Zwart heeft teruggebracht!

Denise Wolfs