rio grande nathalie pagie thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Nathalie Pagie
4
Review date 8 april 2018

Als Tara wordt verteld dat haar oud-collega Diego wordt vermist, twijfelt ze geen moment. Ze is vastbesloten hem te vinden. Diego en Tara hebben altijd fijn samengewerkt en werden echte maatjes. Toch koos Diego een ander pad. Hij had tijd nodig om zijn leven weer op de rails te krijgen en besloot zijn familie in Mexico te bezoeken. En nu is hij spoorloos. Tara wil afreizen naar Mexico. Maar haar baas, Benno, lijkt dit geen goed idee; Mexico is momenteel niet erg veilig voor journalisten. Dan meldt undercover agent Jay zich bij Benno. Hij is op zoek naar een goede journalist die hem kan vergezellen tijdens zijn geheime operatie in Mexico. Hierdoor gaat Benno overstag. Jay en Tara gaan elk met hun eigen doel naar Mexico. Al snel blijk dat ze elkaar nodig hebben om deze klus te klaren. Vinden ze Diego? En welke opdracht heeft Jay te vervullen?

Nathalie Pagie schrijft met Rio Grande de derde thriller met het Duo Tara Linders en Diego Martinez in de hoofdrol. Eerder verschenen Paradijsvogels en Casa Familia. Het zijn allen opzichzelfstaande thrillers, die daardoor goed los van elkaar gelezen kunnen worden. De auteur woont met haar gezin in Breda. Rio Grande is haar vijfde boek. Voor Casa Familia won ze afgelopen jaar een Thrillzone award voor Beste Nederlandstalige Thriller.

Rio Grande start met Tara die te horen krijgt van Yvonne, de ex van Diego, dat Diego wordt vermist. Zelf had ze ook al even niets van Diego gehoord, maar nu begrijpt ze waarom. Het personage Tara wordt hierna afgewisseld door verschillende andere personages. De auteur gebruikt hiervoor in een van de eerste zinnen de naam van het personage, zodat voor de lezer duidelijk is om welk personage het gaat. Ondanks dat is het in het begin even zoeken wat de rol van het betreffende personage is. Hierdoor is het boek in het begin iets lastiger te lezen dan we van Pagie gewend zijn. Gedurende het verhaal komt daar echter verandering in. De personages krijgen de plek die de auteur voor ze bedoeld heeft en het verhaal vormt zich meer tot een geheel. De losse draden worden geweven tot een web, waardoor het voor de lezer overzichtelijk wordt en het in sneltreinvaart wegleest.

De schrijfstijl van Pagie is wederom prettig. Ze schrijft in vlotte, korte hoofdstukken. De auteur werkt de omgeving op een fijne manier uit. Hierdoor waant de lezer zich in het spannende, warme Mexicaanse landschap. Vanuit de verschillende gezichtspunten beleven we het avontuur in Mexico. Tara is op zoek naar Diego. Jay is geïnfiltreerd in een van de grootste motorclubs van de wereld Escorpiones en heeft één gevaarlijke missie. Hier heeft hij een back up voor nodig en daarom heeft hij de hulp van Tara ingeroepen. Tara schuwt geen gevaarlijke situaties en zij is daarom de uitgelezen partner in crime voor Jay.

De leefomstandigheden van sommige personages zijn afschuwelijk en de baas van Escorpiones neemt het met de lettertjes van de wet niet zo nauw. Een ruige, ruwe wereld die voor de meeste lezers ver van hun bed staat. De setting is hierdoor spannend en je bent benieuwd hoe alles aan het eind samenkomt. Zonder al te veel plotwendingen weet Pagie in de climax het nodige vuurwerk ter berde te brengen. Al gedurende het verhaal weet je welke actie Jay zal ondernemen; dit komt dan ook niet als een verrassing. Door de hele ambiance, spanning en schrijfstijl wordt de lezer nieuwsgierig hoe het uiteindelijk zal aflopen. In de climax weet de auteur je te verrassen met een twist die de lezer niet zag aankomen.

Rio Grande is een heerlijke, vlotte actiethriller vol spanning en avontuur. De auteur weet met de sfeerbeschrijvingen de lezer mee te nemen in het grillige Mexico en het leven in een bende. Goede ingrediënten voor de nodige uren leesplezier.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.