ryder nick pengelley thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Ayesha Ryder
Auteur(s) Nick Pengelley
Uitgeverij(en) Manteau
3
Review date 26 april 2016
Categories Actie

Wederom hebben we de eer om mee te doen aan een blogtour. Deze keer is het, na Ik ben pelgrim, Vuurproef en De kooi, Ryder. In Nederland kennen we de auteur nog niet: Nick Pengelley. Hij werd geboren in Australië en werkte in binnen- en buitenland als rechtendocent, juridisch adviseur en politiek analist van het Midden-Oosten. Pengelley woont momenteel in Toronto met zijn vrouw Pamela. Ryder is het eerste deel van een trilogie rond Ayesha Ryder.

Maak kennis met Ayesha Ryder, een van oorsprong Palestijnse dame die wetenschapper is en voorheen werd gezocht als terroriste van de Fedayeen. Op een avond staat de Londense politie voor de deur. De rechercheurs Holden en Bryan vragen haar hulp bij een gruwelijke moord. Al snel blijkt dat het de ex-vriend van Ryder is: Evelyn Montagu, een geschiedkundige. Blijkbaar was hij ergens naar op zoek en zijn moordenaars wilden dat in handen krijgen. Ryder wordt gevraagd te assisteren in deze moordzaak. En al snel blijkt het raadsel ingewikkelder dan gedacht. Het leidt via Lawrence of Arabia naar het Palestijns-Israëlische conflict. Zelfs de sympathie van koning Edward voor de nazi's heeft er iets mee te maken. En ondertussen komen de Palestijnse en Israëlische leiders in Londen bijeen voor verregaande vredesbesprekingen. Al met al een explosieve mix met als basis een complot van jewelste.

Nick Pengelley schrijft met Ryder het eerste deel van wat een trilogie wordt. De hoofdpersoon, Ayesha Ryder, is een dame die van wanten weet. Helaas blijft Ryder in het verhaal wel wat aan de oppervlakte zodat we haar maar mondjesmaat leren kennen: haar motieven worden al snel bekend, maar haar persoonlijkheid komt wat minder uit de verf. Het verhaal heeft veel weg van het werk van Dan Brown. Dat heeft Pengelley zelf ook door, want op de achterkaft prijkt de zin "De Da Vinci Code van het Midden-Oosten". Normaal gesproken spreken dit soort zinnen geenszins aan. Sterker nog, ze schrikken af. Want hieruit blijkt vaak dat de auteur geen authenticiteit in het verhaal heeft gebracht en leunt op successen van anderen. Maar met Pengelley blijkt dit anders te zijn. Eerlijk is eerlijk: de raadsels die Ryder langzaamaan naar de oplossing van het mysterie brengen, hebben Brown-achtige proporties. Vaak zijn ze zelfs erg vergezocht en is het maar al te toevallig dat de oplossing wordt gevonden. Maar het plot is anders dan dat we van Brown gewend zijn. Het is gestoeld op een conflict dat we kennen, nog steeds actueel is en diepere gronden kent dan we wisten: het Palestijns-Israëlisch conflict. Het biedt Pengelley een achtergrond om een mysterie van wereldse proporties aan op te hangen waarin Lawrence of Arabia een belangrijke rol speelt. Pengelley blijft hierbij van de valkuil vandaan om het podium te nemen en de Israëliërs te veroordelen. Sterker nog, hij schetst de geschiedenis van dit conflict en dat is erg interessant en leerzaam.

Gelukkig blijft er na deze geschiedkundige les en raadsels ook genoeg ruimte over voor actie. Meer dan eens moet Ryder vechten voor haar leven en die scènes zijn goed en flitsend beschreven. Wel moet de lezer in het verhaal goed bij de les lezen. Ryder is dan wel fijn en vlot geschreven, er worden zoveel personages ten tonele gebracht dat je soms even moet nadenken "wie dit ook alweer is". Maar door de manier hoe Pengelley schrijft, is dit goed te doen. Een fijne start van de Ryder-trilogie!

Ryder is een goed en vlot geschreven thriller, waarin een actueel conflict de interessante onderligger is voor een achtbaanrit voor raadsels en actie.

13 mei 2024 23:02

0