De omslag afbeelding van het boek Brink, Noortje - Bloedhitte
Auteur(s) Noortje Brink
Uitgeverij(en) Loft Books
4
Review date 7 mei 2020
Monique en Lieneke zijn al 25 jaar vriendinnen en ze gaan samen op vakantie naar Portugal. Ze verblijven in een all-inclusive hotel waar ze andere verwachtingen bij hadden toen ze geboekt hadden. Op het vliegveld ziet Lieneke een enge man die haar net iets te lang aankijkt. Als ze die man vaker tegen komt, vertrouwt ze het niet helemaal. Wat wil die man? Waarom achtervolgt hij haar?

Noortje Brink (1978) werd geboren in Nijmegen, waar ze nog altijd woont met haar man en twee kinderen. Ze houdt van wandelen en afspreken met haar vriendinnen en leest het liefst thrillers en spannende verhalen. Ze schrijft boeken die te vergelijken zijn met het werk van Suzanne Vermeer, Linda van Rijn en Kiki van Dijk. Het genre van de 'zomerthriller' dus. Bloedhitte is verschenen bij Loft Books, een uitgever die zich uitsluitend richt op e-books.

Bloedhitte leest vlot, waardoor je door de hoofdstukken vliegt. Het voelt allemaal redelijk ongecompliceerd en laagdrempelig aan. Het verhaal wordt op een mooie manier opgebouwd en de spanning is vrijwel de hele tijd te voelen. Brink heeft er voor gekozen om naast het verhaal van de twee vriendinnen, ook het verhaal van een onbekende man te vertellen. Dit is een mooie afwisseling, waardoor je als lezer soms meer weet dan de hoofdpersonen en daardoor voel je spannende situaties aankomen. Maar voorspelbaar is het nergens. Dat er iets gaat gebeuren is vrij snel duidelijk, wát is steeds de grote vraag.

Noortje Brink heeft de karakters van de hoofdpersonen op een goede manier neergezet. Doordat de vriendinnen tegenpolen van elkaar zijn en er allerlei dingen gebeuren is Bloedhitte een leuk verhaal om te lezen. Je leeft met de hoofdpersonen mee, want Brink weet de personages voldoende uit te diepen waardoor ze een menselijk gezicht krijgen. Iets wat dit type thriller nog weleens ontbeert, maar Brink weet gemakkelijk deze valkuil te omzeilen.

Bloedhitte speelt zich grotendeels af in het hotel. Er worden wel andere plaatsen omschreven, maar daar blijft het voornamelijk bij. Aan de ene kant is het jammer dat dit zo beperkt is, maar het doet niet af aan het verhaal. De vakantie duurt maar acht dagen en daardoor is er voor Brink relatief weinig tijd om de hele omgeving te omschrijven.

Bloedhitte is al met al een spannend verhaal dat je van begin tot eind beet heeft. Je kunt hem moeilijk weg leggen, maar wilt hem ook niet uit hebben. In het genre van de zomerthriller is Brink een welkome afwisseling. Bloedhitte: een echte pageturner!

17 april 2024 20:17

0