De omslag afbeelding van het boek Brink, Noortje - De lockdown
Auteur(s) Noortje Brink
Uitgeverij(en) Loft Books
3
Review date 1 juli 2020
Patricia is gevlucht naar Frankrijk. Op het moment dat ze daar aangekomen is, geeft Macron (president van Frankrijk) een lockdown af vanwege de coronacrisis. Patricia denkt dat ze hierdoor veilig is, maar is ze dat ook? En waarom is ze op de vlucht?

Auteur Noortje Brink heeft naast De lockdown twee andere boeken op haar naam staan: Hotel van sneeuw en Bloedhitte (lees hier onze recensie). Ze werd geboren in Nijmegen, waar ze nog steeds woont met haar man en twee kinderen. Ze houdt van wandelen en leest het liefst thrillers en spannende verhalen.

De lockdown begint met een spannende inleiding. Iemand probeert zich te verstoppen voor een man. Noortje Brink weet gelijk je aandacht te krijgen en de spanning op te voeren. Na de spannende inleiding lees je dat Frankrijk op slot gaat vanwege de coronacrisis. Je weet nog steeds niet wat er aan de hand is, maar al snel blijkt dat Patricia op de vlucht is voor haar vriend.

Er zijn drie verhaallijnen; heden, verleden en een derde verhaallijn, waarbij niet duidelijk is wanneer dit afspeelt. Pas op het einde blijkt de betekenis van die verhaallijn. Het heden en verleden worden op een duidelijke manier neergezet, waardoor je precies weet wat er in het verleden geweest is en wat er in het heden afspeelt. De derde verhaallijn blijft vaag tot het einde. Dit zorgt voor verwarring en zet je meerdere keren op het verkeerde been.

Noortje Brink heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor ook dit verhaal vlot leest. De personages hebben dit keer niet zo veel body gekregen als in haar vorige boeken het geval is. Je krijgt daardoor het gevoel dat je ze niet goed genoeg kent, waardoor je je niet altijd in kunt leven in alle personen. Dat is een gemiste kans. Vanwege de actualiteit van het onderwerp waarvan Brink zicht bedient in De lockdown kan je goed voorstellen in wat voor tijd het afspeelt. Dat heeft Brink slim gedaan.

Het verhaal op zich is spannend te noemen want er zijn zeker momenten waarop de spanning aanwezig is. Maar er komt ook hulp uit onverwachte hoek, wat voor de hoofdpersoon weer niet als een verrassing lijkt te komen; dit voelt ongeloofwaardig aan, wat het leesplezier negatief beïnvloedt. Brink zou zich minder kunnen bedienen van dit soort twists en meer diepte in haar personages brengen. Dat komt de kracht van het verhaal ten goede.

De lockdown is een potentieel spannend verhaal over een vluchtende vrouw. Beetje bij beetje wordt duidelijk waarom ze op de vlucht is en voor wie. Door de opbouw van het verhaal is de spanning er echter grotendeels uit. Je weet al dat ze gevlucht is, dus sommige momenten uit het verleden zijn daardoor niet meer spannend. De echte spanning komt pas op het eind en dat doet Brink goed. Door de derde verhaallijn wordt je als lezer in verwarring gebracht, je vraagt je steeds af wanneer dat stuk in het verhaal past. Waarschijnlijk was het verhaal spannender geweest als de opbouw anders was en je niet steeds met de inleiding in je hoofd zat.

De lockdown is een actueel verhaal wat beter uit de verf was gekomen als Brink bovenstaande tips ter harte neemt. Jammer, maar Noortje Brink heeft met haar vorige boeken laten zien dat ze het in zich heeft, dus kom maar op met het volgende verhaal!

25 april 2024 1:46

0