druivenbloed noortje brink thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Noortje Brink
Uitgeverij(en) Loft Books
3
Review date 20 oktober 2022

In haar nieuwste boek Druivenbloed neemt Noortje Brink ons mee naar Zuid-Duitsland. De lezer gaat er er met Loes en Nick op vakantie op een wijnboerderij. De boerderij heeft voor Nick een speciale betekenis. Als tiener heeft hij er een aantal zomers gewerkt. De vakantie moet hen ook terug dichterbij elkaar brengen. Loes is net gestart als freelancewebdesigner en heeft al haar energie en tijd daarin gestopt in plaats van in haar relatie met Nick. Vakantievieren in Duitsland is dus de boodschap. Ze worden er hartelijk ontvangen door de eigenaren Tess en Carl, maar het onderbuikgevoel van Loes zegt dat er iets niet klopt. Wanneer dan ook nog eens de aantrekkelijke ex van Nick opduikt loopt de onderlinge spanning hoog op.

Druivenbloed begint meteen spannend. De lezer krijgt een schuingedrukte tekst te lezen waarin een personage bedreigd wordt. Dit is iets wat regelmatig in het boek voorkomt, naast de normale hoofdstukken krijgen we schuingedrukte tekst te lezen. Deze heeft een dreigende sfeer. Je vraagt je af waar dit naartoe gaat en wat er precies aan de hand is.

Het plot is in dit verhaal niet erg origineel, er zijn al tamelijk veel van deze verhalen geschreven. Voor de trouwe lezers van haar novelles kan dit verhaal van Brink wel voorspelbaar overkomen. De onderhuidse spanning die Brink weet te creëren in zo’n novelle is dan wel weer erg goed gedaan; daar blijft ze de ‘Queen’ in. Brink neemt de lezer echt mee vanaf de eerste pagina tot de laatste. Dit gegeven zorgt er dan voor dat je haar boeken wil blijven lezen.

De personages in Druivenbloed spreken tot de verbeelding. Loes en Nick zijn goed uitgewerkte karakters en daardoor kun je je perfect inleven in hun gevoelens. Nog meer in Loes dan in Nick omdat het verhaal geschreven is vanuit haar perspectief. Net als het personage uit de schuingedrukte tekst heeft de lezer een duidelijk beeld van de gevoelens die het personage ervaart. Vooral de angst druipt er hiervan af.

Ondanks dat Druivenbloed niet het origineelste verhaal is, heeft het boek een goede onderhuidse spanning en goed uitgewerkte karakters. Het doet ons al uitkijken naar de volgende novelle van de hand van Brink.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.