hotel havana noortje brink thriller.jpg
Auteur(s) Noortje Brink
Uitgeverij(en) Loft Books
3
Review date 11 november 2021

In Hotel Havana worden we meegenomen op de huwelijksreis van Lotte en Frank naar Cuba. Lotte en Frank kennen elkaar nog maar zes maanden, verwachten samen een kindje en zijn getrouwd in deze korte periode. Al snel blijkt dat de huwelijksreis waar ze van droomden een nachtmerrie wordt. Tijdens de vlucht doet Frank raar en negeert hij Lotte's vragen als ze probeert te achterhalen wat er mis is. Na aankomst op de luchthaven ontmoeten ze een ander Nederlands stel, Bianca en Gert-Jan. Al snel lijken de koppels het goed met elkaar kunnen te vinden. Alleen vindt Lotte dat Frank steeds meer in zichzelf gekeerd is en dat hij niet meer lijkt op de Frank die ze zes maanden geleerde leerde kennen. Speelt er echt iets of spelen de zwangerschapshormonen op?

“Daar moet ik aan vasthouden, denk ik huiverend, aan het feit dat ik ademhaal. Zolang ik adem, leef ik.”

Met Hotel Havana is Noortje Brink toe aan haar negende verhaal. De verhalen die Brink schrijft zijn steeds spannende korte verhalen, wat ook telt voor Hotel Havana. De schrijfstijl die we in dit verhaal terugvinden is dezelfde als in haar eerdere verhalen, korte hoofdstukken die prettig lezen onder andere dankzij het duidelijke taalgebruik. Ook een typisch kenmerk van Brink die we terugvinden in dit verhaal is de suspense die ze weet te verwerken. Ze weet de aandacht van de lezer heel goed vast te houden door net op de juiste momenten een twist aan het verhaal te geven.

“Als een gekooide tijger liep ze voor het hotel heen en weer. Haar buik zeurde, haar hoofd bonkte. Ik ga naar binnen besloot ze…”

Hotel Havana lezen we vanuit verschillende perspectieven. Zo start het verhaal met een proloog die schuingedrukt staat. Het personage die dan aan het woord is, is gedurende het verhaal meerdere malen aan bod. Pas op het einde weet de lezer wie het is en wat deze teksten inhouden. Doordat er verschillende personages aan bod komen, leert de lezer deze goed kennen. En dat is knap, want met de beperkte aantal pagina's worden deze karakters toch aardig uitgediept.

Met Hotel Havana is Brink er opnieuw in geslaagd om een spannend kort verhaal neer te zetten. Het is een boek(je) die door de fans van Kiki Van Dijk en Suzanne Vermeer zeker gewaardeerd zal worden. Een ideaal verhaal om tussendoor op te pakken!

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.