op de vlucht nora roberts thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Nora Roberts
4
Review date 16 oktober 2020

Nora Roberts (1950) verkocht over de 500 miljoen exemplaren van in totaal meer dan 225 titels (lees hier onze recensies). Ze is een van de meest gelezen auteurs ter wereld. Veel van haar boeken kwamen op de New York Times-bestsellerlijst terecht. Ze heeft Iers en Schots bloed en claimt zelf dat daar haar kunst om verhalen te vertellen vandaan komt. Ze woont tegenwoordig in Maryland. Haar eerste boek was in 1981 Volbloed vuur. Onder de naam J.D. Robb schreef ze vele misdaadromans. Ze schreef zowel losstaande boeken, series en trilogieën, in diverse genres. Op de vlucht is haar nieuwste boek en kent 510 bladzijdes. Het laat op de omslag een foto zien van een vrouw die van ons weg loopt, over een pad langs de zee, met uitzicht op wat heuvels en enkele huizen. De ondertitel luidt: ‘Liefde kan een belangrijke drijfveer zijn- net als wraak’.

Het verhaal in Op de vlucht is in vieren verdeeld, elk deel heeft een titel en enkele motto's. Caitlyn Sullivan is de hoofdpersoon in dit verhaal. Zij groeit op in een familie van Hollywoodfilmsterren en is zelf ook al beroemd als kind. In 2001 wordt Cate ontvoerd tijdens een familiebijeenkomst. Nora Roberts schrijft met veel oog voor detail en geeft de emoties weer vanuit de persoon over wie ze op dat moment vertelt. Daardoor wordt je vlot meegenomen in de gebeurtenissen.

‘Omdat de vloer koud was, kroop ze weer op bed. Ze had geen deken en ze kon niet ophouden met beven. Misschien had ze ook een beetje honger, mar ze wilde die soep niet. Maar ze wilde ook niet dat de man met het clownsmasker haar vingers zou breken of haar zou neerschieten.’

Ook al is ze pas 10 jaar, ze weet te ontsnappen. Op deze vlucht komt ze bij Dillon en zijn familie terecht. Hij is een tienerjongen, die op de nabijgelegen ranch woont, met zijn moeder en oma. Liefdevol wordt ze door hen opgevangen en wordt haar familie ingeseind. Deze ontvoering blijft van invloed op het leven van Cate en Dillon. Zoals achterop het boek staat ‘Er zijn twee zaadjes geplant: een van liefde en een van wraak’. De daders van de ontvoering worden veroordeeld en komen in de gevangenis.

Dit boek zou hier verder kunnen gaan als een romantisch liefdesverhaal en dat zit er ook in verweven. Belangrijker zijn de verhaallijnen die draaien om de gevolgen van de ontvoering op Cates leven en dat van de mensen om haar heen. De media spelen hier ook steeds een belangrijke rol in. Als kind en jongere wordt ze erg beschermend opgevoed, waar ze zich als jongvolwassene aan gaat onttrekken. In 2008 start deel 2 van het boek en besluit Cate om uit de afgeschermde omgeving te komen. Samen met haar oma, die actrice is, gaat ze in New York werken en studeren. De ontvoerders laten haar echter niet met rust… Ze krijgt een relatie, die ook weer beëindigd wordt, waar de daders een rol in spelen.

Als Cate 19 is start deel 3 van het boek; ze gaat zelfstandig wonen. Ook nu op de achtergrond af en toe weer een dreiging vanuit de ontvoerder(s). Doordat dit steeds subtiel gebracht wordt, blijft het boek wel spannend. Al is er ook veel aandacht voor allerlei ontwikkelingen in haar werk en relaties. Ondertussen lees je ook hoe het met Dillon en enkele andere mensen gaat die betrokken waren bij de ontvoering en beoordeling van de daders. Cate besluit weer terug te gaan naar het landgoed van haar grootouders en gaat daar wonen en werken in een eigen woning. Red, de agent die inmiddels met pensioen is, wordt op een dag achtervolgd.

‘De Jaguar had snelheid en motorvermogen, maar het ontbrak de chauffeur aan vaardigheden. Een plotselinge pijn in zijn schouder, als een wespensteek, vertelde Red dat het tijd werd om die vaardigheden op de proef te stellen.’

Meer mensen worden belaagd of vermoord en Cate besluit dit als ‘toeval’ te bezien en door te gaan met haar leven. Ze voelt zich gelukkig, met haar relatie en werk en wil dat niet laten verstoren. Het vierde en laatste deel werkt toe naar een spannende ontknoping, waarin zal blijken of Cate inderdaad ongestoord verder kan leven…

Op de vlucht is spannend en ontspannend tegelijk! Het neemt je mee in de filmwereld, is deels een liefdesroman, maar ook spannend als een thriller. Door zijn omvang biedt het uren leesplezier. Nora Roberts laat wederom zien de kunst van het vertellen van een spannend verhaal als geen ander te beheersen!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

22 april 2024 1:03

0