als de doden niet herrijzen thriller philip kerr recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Philip Kerr
5
Review date 26 april 2016

Weinig reeksen zijn meer bekend als die rond rechercheur Bernard 'Bernie' Gunther. De serie is geschreven door Philip Kerr en behelst inmiddels meer dan tien delen. De laatste, De vrouw van Zagreb, verschijnt deze maand. Wij lazen onlangs een 'oudje': Als de doden niet herrijzen.

We schrijven het jaar 1934. Hitler is ruim een jaar aan de macht in Duitsland. We zien zijn hand steeds meer in het straatbeeld: SS'ers die op straat verschijnen, de Gestapo die aan de macht komt en de Joden die het leven steeds zuurder worden gemaakt. Gunther was altijd rechercheur bij de Kripo (politie) op het Alexanderplatz, maar is door zijn kritische blik op het Naziregime gestopt. Hij werkt nu als bedrijfsrechercheur bij Hotel Adlon. Niet zijn droombaan, maar toch. Ook hier krijgt hij weer te maken met een x aantal uitdagingen. Ten eerste die van de mysterieuze dood van een hotelgast. Al snel daarna moet hij meehelpen met het oplossen van een dood gevonden Joodse arbeider. En als derde mag hij als chaperonne mee met de Amerikaanse Noreen Charalambides die een kritisch artikel over het Nazi-regime wil schrijven, teneinde de Amerikaanse deelname aan de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn te dwarsbomen. Genoeg te doen dus voor Gunther. En al snel blijken de zaken allemaal met elkaar van doen te hebben.

Als de doden niet herrijzen is het zesde deel in de Gunther-serie. Het boek speelt zich af in het Berlijn van 1934 en het Cuba van 1954. Beide zeer interessante locaties, vooral in die tijd. In Berlijn is het Nazi-regime net aan de macht en in Cuba zit het Castro-tijdperk eraan te komen. Kerr weet beide locaties en tijdsperiodes haarfijn, gedetailleerd en zeer aansprekend neer te zetten. In dit tijdperk weet hij ook 'echte' personages neer te zetten. Zo is op Cuba Ernest Hemingway neergestreken en ook de maffiabaas Meyer Lansky komen we tegen. Kerr vermengt op deze wijze fictie met non-fictie en dat maakt het verhaal nog interessanter. De vraag 'ging het echt zo' komt meerdere keren voorbij. Het plot is goed bedacht, interessant en heeft van alles in zich: corruptie in de Nazi-top, omkoopschandalen van heb-ik-jou-daar en allerhande maffiapraktijken, waaronder moord. Soms komt het boek over als een epos, want het verhaal is in al zijn facetten groots neergezet.

De hoofdpersonage behoeft geen verdere introductie: Bernie Gunther is een cynische, eigenwijze en sarcastische ex-agent die graag tegen de gevestigde orde schopt. Zijn intelligentie zorgt ervoor dat hij uit de problemen blijft, al heeft hij er een handje van om die problemen wel steeds op te zoeken. Hij draagt Als de doden niet herrijzen en doet dat op magistrale wijze.

Enig kritiekpunt van het boek is niet te wijten aan de schrijver zelf: menig spelfout moest ik ontwijken om in het verhaal te blijven. Dat is jammer en volstrekt onnodig.

Een interessant plot, een magistrale hoofdpersoon en achtergrondlocaties die zeer gedetailleerd zijn geschreven: Als de doden niet herrijzen is een topthriller.

28 april 2024 22:34