het duivelsplateau preston en child thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Nora Kelly
Auteur(s) Preston & Child
4
Review date 27 september 2022
Categories Actie

Het Roswell-incident houdt Amerika en een groot deel van de wereld al jaren in z’n greep. Is daar een UFO neergestort en zo ja, waarom heeft de Amerikaanse regering dit in de doofpot gestopt? Voor velen voer voor speculatie en zo ook voor Lucas Tappan, een multimiljonair die Nora Kelly overhaalt om de vermeende sporen van de neergestorte UFO terug te vinden.

Samen met haar broer Skip en hond Mitty sluit ze aan bij de expeditie. Als ze echter in plaats van een UFO twee lijken vindt, gaat de doos van Pandora open: mysteries, atoomspionage en een bedreiging die ieders leven op het spel zet.

Preston en Child zijn terug met een nieuw deel in het Pendergast-universum, waar ditmaal weer de focus ligt op Nora Kelly en Corrie Swanson. Met Het Duivelsplateau van Preston & Child zijn we toegekomen aan het derde en wellicht laatste(!) deel in de serie over deze twee dames, daarover later meer.

Als Nora wordt gepasseerd voor een promotie, neemt ze spontaan ontslag. Als ze dan op de parkeerplaats wordt opgewacht door Tappan met een niet te weigeren voorstel twijfelt ze even. Maar uiteindelijk besluit ze toch op het voorstel in te gaan om hem te vergezellen op expeditie naar de UFO. Uiteraard verloopt de opgraving niet zoals gehoopt en vinden ze al snel twee lijken en aangezien dit op federaal grondgebied is, zien we ook snel Corrie weer op het toneel verschijnen. Een van de commentaren op de vorige delen in de serie was het gekunsteld samenbrengen van Nora en Corrie, maar door de gekozen setting en de eerder ontstane vriendschap voelt het logisch dat Nora contact zoekt met Corrie. Wat volgt is een typisch Preston & Child / Pendergast verhaal. Enerzijds hebben we het hoofd verhaal met Nora in de hoofdrol die inzoomt op de UFO en zodoende een bovennatuurlijke toon heeft. Anderzijds hebben we de verhaallijn van Corrie, wiens mentor in een brand overlijdt nadat ze hem belangrijk bewijsmateriaal heeft meegegeven.

Nora en Corrie hebben beiden een flinke ontwikkeling meegemaakt in de laatste drie boeken. Waar ze voorheen nog wat onzeker en jeugdig overkwamen, zijn het nu vastberaden vrouwen. Uiteraard wordt Corrie nog begeleid door haar mentor en wordt ze zo nu en dan nog gekleineerd door haar partner in het lab. Toch weet ze van haar af te bijten en haar mannetje te staan. Ook Nora lijkt te weten wat ze doet, het is dan ook fijn dat je als lezer ook de gedachtes van beide karakters mee krijgt en zodoende leert dat ze zich zelfverzekerder voordoen dan dat ze zijn. Niet alleen de hoofdpersonen hebben een ontwikkeling doorgemaakt, ook de drie delen in de serie. Waar we in Oude botten nog het commentaar leverden dat het verhaal te langzaam was en zich teveel met de opgraving bezig hield, is dat nu slechts het decor waar het gehele verhaal zich afspeelt. Ook komen er nieuwe elementen naar voren, zoals een spannende romance en worden we getrakteerd op een heftige actie scène die niet zou misstaan op het witte doek.

Preston & Child schuwen het onmogelijke nooit in hun boeken en zo ook nu niet. Met het thema buitenaards leven snijden ze een onderwerp aan dat, hoewel voor nu onwaarschijnlijk ,zeker niet onmogelijk is. Bepaalde gedachtegangen zetten je als lezer aan het denken en laten je anders naar de sterren kijken. Is er daadwerkelijk buitenaards leven? Zijn ze vredig of uit op onze planeet? Zomaar een aantal vragen waarmee je blijft zitten wanneer je de laatste bladzijde in het boek omslaat.

Het zou ons helaas niet verbazen als dit de laatste bladzijde in het verhaal van Nora en Corrie is. Waar in eerdere delen nog draadjes open gelaten werden om op door te borduren lijkt nu alles netjes afgehecht. We zouden het jammer vinden om Nora en Corrie nooit meer terug te zien keren maar hopen ten zeerste dat ze nog in de Pendergast-serie voorbij komen.

Het Duivelsplateau is een uitstekend vervolg in een inmiddels zeer gewaardeerde serie. De eerdere tekortkomingen zijn uitgepoetst en wat overblijft is een uitstekende actiethriller die je aan het denken zet. Wij hopen Nora en Corrie nog vaak terug te zien.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.