Wanneer in een afgelegen spookstad in New Mexico een gemummificeerd lijk wordt gevonden, moet FBI-agent Corrie Swanson op onderzoek uit. Ze neemt archeoloog Nora Kelly mee om het lichaam bloot te leggen. Maar wat ze uiteindelijk aantreffen is even onverwacht als schokkend: de overledene is klaarblijkelijk in hevige pijn gestorven, in foetushouding met loslatende huid en een grimas van pure doodsangst op het gezicht. Op het lijk ontdekken ze een 16e-eeuws Spaans gouden kruis van onschatbare waarde. Wanneer ze eindelijk het lijk identificeren – en de bizarre doodsoorzaak achterhalen – openen Corrie en Nora een deur naar een angstaanjagende, geheime wereld vol oude schatten en moderne obsessies: een wereld die draait om een van de bepalendste, angstaanjagendste en transformerende momenten uit de geschiedenis van Amerika.
Preston (Douglas Jerome Preston) & Child (Lincoln Child) zijn de #1-bestsellerauteurs van de Pendergast en Gideon Crew-thrillers. Ons grootste commentaar op het eerste deel in de Nora Kelly-serie was dat het voornamelijk diende als een opstap en introductie voor Nora en Corinne (Corrie). Het is dan ook fijn om te zien dat in Schorpioenstaart de focus is verlegd naar Corrie en Nora en we nu van een heerlijke thriller kunnen genieten zonder enige poespas.
Na het succes in oude botten raakt Corrie betrokken bij een gijzelsituatie van een jong meisje. Als de dader Corrie een opening geeft schiet ze weliswaar raak maar niet goed genoeg om te voorkomen dat het meisje ook geraakt wordt. Door deze actie komt ze opnieuw in het ‘verdomhoekje’ te staan en moet ze zich wederom bewijzen. Dit vormt de basis voor een nieuw sterk verhaal waar de ontwikkeling van Corrie centraal wordt gezet.
Wat volgt is een fijne thriller die zich iets minder focust op het daadwerkelijke onderzoek van Nora Kelly en meer tijd besteedt aan het mysterie en de personages eromheen. Naast Corrie heeft Nora namelijk ook niet stilgezeten en ze is een gegadigde voor een grote promotie. Het werken met de FBI geeft haar weliswaar meer aanzien als archeoloog maar dwingt haar ook haar eigen huidige projecten stil te leggen. Deze keuze die Nora wordt voorgelegd en hoe ze daar mee om gaat leert de lezer veel over de vrouw die ze is. Heel natuurlijk zien we haar groeien en naarmate het mysterie ontrafelt komen we steeds meer te weten over Nora en haar broer Skip, die haar gelukkig nog steeds vergezelt.
Ook aan Corrie wordt veel aandacht besteed. Nu ze zich opnieuw moet bewijzen zien we haar hard werken om niet alleen formeel een goede FBI-agent te zijn maar ook actief met anderen probeert samen te werken. Ook hier laten Preston & Child hun jarenlange ervaring gelden en zorgen ze dat je in een enkele alinea begrijpt wat voor persoon een bij-karakter is. Of het nu de charmante snelste schutter van het Westen is of een eclatante jurist die ze bijstaat in het onderzoek; als lezer heb je direct een beeld van de persoon waarmee je te maken hebt.
Dat Preston & Child in staat zijn om een uitstekende thriller te schrijven staat buiten kijf. De enige vraag is dan, hoe is de setting en voor welke karakters worden er gekozen. Met hun Nora Kelly-serie hebben ze twee interessante hoofdpersonages gevonden (Nora & Corrie) en hier een uitstekend mysterie omheen gepend. De combinatie van oude Indianenstammen op militair gebied zorgt voor een extra dimensie in het onderzoek en geeft de lezer een stuk meer om over na te denken.
Hoewel de dames een goed stel vormen voor nog vele andere verhalen ligt het risico dat ze vaak kunstmatig bij elkaar gezet worden wel op de loer. Voorlopig maken we ons hier echter nog lang niet druk over en kijken we uit naar het volgende deel, want Schorpioenenstaart is simpelweg een heerlijke thriller waarmee Preston & Child hun schrijverstalent nog maar eens expliciet laten gelden.
In het Engels komt Diablo mesa in februari 2022 uit. We hopen dus dat wij niet al te lang meer hoeven te wachten op de volgende Nora Kelly.