fourth wing in steen gebrand fantasy recensie rebecca yarros thrillzone.jpg
Serie Fourth Wing
Auteur(s) Rebecca Yarros
Uitgeverij(en) Z & K
5
Review date 8 mei 2024

In In steen gebrand van Rebecca Yarros, het eerste deel van de populaire Empyrean-fantasyserie, worden lezers meegevoerd naar de fascinerende wereld van Basgiath, waar het leven op het spel staat en de kracht van vriendschap en doorzettingsvermogen centraal staat.

Het eerste boek in de Empyrean-serie, 'Fourth Wing', werd uitgebracht in april 2023 door Red Tower Books. In mei stond het op de vierde plaats op de bestsellerlijst van Libro.fm en tegen eind juni was het een nummer één bestseller op Amazon. Het vervolg, 'Iron Flame', werd uitgebracht in november 2023. In juli 2023 werd gemeld dat het de snelst verkopende pre-order titel op de website van Waterstones werd, waarbij de speciale editie binnen slechts zeven uur was uitverkocht. Rebecca Yarros heeft aangegeven dat de serie uiteindelijk uit vijf boeken zal bestaan.

Het verhaal opent met Violet Sorrengail, een personage dat zich onderscheidt door haar menselijkheid te midden van fysieke zwakheden en een onverzettelijke geest. Ze staat voor een uitdaging wanneer haar droom om scribent te worden aan het befaamde Basgiath Oorlogscollege verstoord wordt door haar moeder, de generaal, die haar opdraagt deel te nemen aan het meedogenloze selectieproces van de Drakenrijders. In een wereld waar slechts twee opties gelden - afstuderen of sterven - moet Violet alles op alles zetten om te overleven, ondanks de tegenwerking van velen, waaronder Xaden, de meedogenloze leider van het squadron.

De bijpersonages, zoals Rhiannon, Ridoc, Liam, en Dain, worden niet slechts als satellieten rond Violet gepresenteerd, maar komen tot leven als sterren op zich, met elk hun eigen verhalen, dromen en worstelingen. Hun vriendschappen met Violet zijn diep en echt, en bieden een welkome warmte en licht te midden van de duisternis van de uitdagingen die Violet moet trotseren.

De verhaallijn van “Fourth Wing” is als een rivier die soms rustig kabbelt, dan weer wild stroomt, en de zoektocht naar de waarheid achter de Drakenrijders en de mysterieuze draken houdt lezers vast, pagina na pagina. Yarros’ vloeiende en beeldende schrijfstijl brengt de magie van Basgiath tot leven, met romantische elementen die sensueel en gepassioneerd zijn, zonder te overdrijven.

Basgiath zelf wordt gepresenteerd als een karakter, met zijn eigen unieke kenmerken en oude geheimen. De levendige beschrijvingen maken de wereld tastbaar en nodigen uit tot exploratie en verbeelding.

De boodschap van doorzettingsvermogen en vriendschap is krachtig aanwezig in In steen gebrand, en het unieke karakter van de drakenwereld en de complexe relaties tussen de personages maken dit boek een waardevolle toevoeging aan het genre van de fantasy-literatuur.

In steen gebrand is een episch avontuur, een verhaal van moed, liefde en de onbreekbare banden van vriendschap. Het nodigt lezers uit om deel te nemen aan een reis die hen meeneemt op de vleugels van draken naar een wereld die ze nooit meer willen verlaten. En wanneer de laatste pagina is omgeslagen, blijft het verlangen naar meer, een honger naar de volgende vleugel van het verhaal, onverminderd.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.