broedertwist r.j. ellory thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) R.J. Ellory
5
Review date 26 november 2016

Roger Jon (R.J.) Ellory is een druk man. Als zanger en gitarist treedt de muziekliefhebber geregeld op met zijn band The Whiskey Poets. Het meest bekend is de Brit echter van zijn schrijfsels. De literaire thriller Stervensuur is de eerste van een hele reeks boeken die van zijn hand is verschenen. Zijn echte doorbraak beleefde hij met Een stil geloof in engelen in 2009, dat in datzelfde jaar werd uitgeroepen tot beste thriller volgens de Volkskrant. Nadien heeft Ellory de smaak te pakken gekregen, want er verschijnen jaarlijks 2 boeken van hem, steevast van een hoog niveau en onderscheidend in het literaire thrillergenre. Broedertwist is zijn nieuwste.

In Broedertwist maken we kennis met Henry Quinn, een countryzanger die na 3 jaar vrij komt uit de gevangenis, waar hij vastzat voor een ongelukkig schietincident. De periode in de gevangenis was zwaar en hij wijdt zijn leven aan Evan Riggs, eveneens een countryzanger. Een moordpoging op Henry Quinn was bijna geslaagd, maar mislukte door de helpende hand van deze Evan. De twee worden roomies en gedurende de drie jaar dat ze samen zitten, praten ze veel. Zo komt Henry erachter dat Evan een levenslange straf uitzit voor de moord op een man. Wanneer Henry vrijkomt, doet hij Evan een belofte: hij zal een brief van Evan bezorgen bij de dochter die Evan zelf nooit heeft ontmoet.

Henry staat bij Evan in het krijt, dus hij is vastbesloten de belofte na te komen. Hij reist naar het geboortedorp van Evan en gaat op zoek naar de nu jonge vrouw. Carson, de broer van Evan, is sheriff in het dorp, dus het moet een koud kunstje zijn Evans dochter op te sporen. Althans, zo denkt Henry. Maar niets is minder waar, want Carson lijkt allesbehalve behulpzaam. Sterker nog; hij beweert niks van zijn nichtje af te weten, maakt Henry duidelijk dat hij het met rust moet laten en beter kan vertrekken. Vanwaar deze vijandige reactie? Wat heeft zich in het verleden afgespeeld tussen de broers waardoor Carson zo rancuneus reageert? Heeft deze broederband wellicht iets met Evans dochter te maken? En waar is zij?

Kwaliteit en kwantiteit op eenzelfde niveau krijgen: het is voor veel schrijvers een droom. R.J. Ellory is het gelukt die droom te verwezenlijken. Want hoeveel boeken de man ook uitbrengt; geen één is er echt slecht te noemen. Daarbovenop komt dat de lezers niet jarenlang hoeven te wachten op een nieuwe titel. Bovendien is elke thriller onderscheidend en kent het een uniek karakter.

In Broedertwist is de mysterieuze broederband tussen Evan en Carson Riggs de rode lijn in het verhaal. De hoofdstukken worden afgewisseld tussen de zoektocht van Henry Quinn in het heden en de perikelen in de familie Riggs in het verleden. Vooral het karakter van Carson Riggs lijkt zich in het verleden gevormd te hebben en ligt ten grondslag aan zijn starre houding jegens zijn broertje Evan. Ellory schetst een gelukkig gezin, waarin alles voor de wind lijkt te gaan en dat geliefd is in het dorp. Dan verandert er iets binnen het gezin; onderhuidse spanningen komen tot uiting en de relatie tussen de beide broers lijkt daarvan de oorzaak te zijn.

Hoewel je eigenlijk alleen de oppervlakkige details kent, voel je je direct verbonden met de personages. Het is de kunst van precies het juiste vertellen, dat Ellory als geen ander beheerst. Scherpe, filmische dialogen; beeldende karakteromschrijvingen en emotioneel beschreven relaties; het maakt de personages levensecht. Bovendien bewijst Ellory eens temeer wat voor een briljante verhalenverteller hij is. Broedertwist kent een plot dat je vanaf de start direct meesleurt en van de realiteit lostrekt. Alsof je met open mond luistert naar het verhaal, verteld door Ellory. Met een diepe zucht sla je het boek vervolgens dicht, waarna je beseft dat het maar een verhaal was.

Tot het laatste hoofdstuk verdient het boek enkel superlatieven. Het is spannend, grimmig, mysterieus en beklemmend. Helaas is de uiteindelijke ontknoping ietwat gemakkelijk en ontbeert het een verrassende wending. Met een vingerknip ontwaak je uit het verhaal en besef je dat het boek uit is, enigszins abrupt. Al met al mogen we concluderen dat Ellory met Broedertwist opnieuw een magistraal verhaal heeft afgeleverd, welke kan worden toegevoegd aan zijn indrukwekkende oeuvre. Een thriller om van te likkebaarden.

26 april 2024 0:34

0