De omslag afbeelding van het boek 2044
Auteur(s) Robert Bridgeman
Uitgeverij(en) London Books
5
Review date 4 maart 2021
Categories Science Fiction

Robert Bridgeman is een moderne mysticus, healer, spreker, auteur en lichtwerker. Na een succesvolle carrière in de bouw, waarbij hij zich steeds ongelukkiger ging voelen, gooide hij zijn leven drastisch om. Sinds 12 jaar onderzoekt hij traditionele mystiek en reisde daarbij over de hele wereld. Hij verdiepte zich in vele stromingen, door zich in de tradities en methoden onder te dompelen, maar ook door lezen en kennis tot zich te nemen. Hij combineert dit met moderne neurowetenschap en directe informatie uit de Bron. En blijft daarbij met beide benen op de grond. Robert leidt transformatiecoaches en meditatietrainers op, vanuit het spiritueel centrum Terra Nova, waar ook transformatieretraites gegeven worden. Hij woont er midden in het Katharenland met zijn vrouw, hun drie zoons en het team. Bridgeman is gedreven om mensen op het pad van bewustwording te ondersteunen. Hij schreef daarom ook 6 non-fictie boeken, waaronder Start vandaag met Lichter Leven en De essentie van transformatief coachen. Ook maakte hij 3 internetdocumentaires, waaronder Stoppen met vlees en More than a pipeline. Met 2044 schreef hij zijn eerste roman. De ondertitel luidt: ‘Het geheim van de vijfde dimensie’.

2044 is een hommage aan 1984, het boek van George Orwell en start net als dit boek met een somber toekomstbeeld. Robert heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor je al op de 2e bladzijde meegezogen wordt het verhaal in. Hij beschrijft situaties, mensen en hun gedachtes zo, dat je het voor je ziet en snel betrokken raakt bij Simon, de hoofdpersoon. In 2044 is de wereld na de corona-epidemie sterk veranderd. Hele machtssystemen, waaronder ministeries zijn ontworpen, om de mensen in toom te houden. Allerlei technische mogelijkheden veraangenamen het leven, maar zorgen tegelijk voor een overheid die alles en iedereen in de gaten kan houden…

Simon leeft in deze wereld, hij is een hoge ambtenaar binnen het ministerie van Waarheid. Hij beleeft een spannende spirituele reis, waarbij hij ontdekt dat allerlei veranderingen in de wereld van de afgelopen 20 jaar in profetieën al voorspeld waren. Britta en Arthur komen in zijn leven. Zij vertellen hem dingen en laten hem ervaringen beleven die hij in eerste instantie niet geloven kan, als fanatiek aanhanger van de regering. Hoe meer hij echter op zoek gaat naar inzichten, anders dan de regering hem al die jaren voor heeft gehouden, hoe meer hij tegenwerking krijgt. Dat maakt dat het boek ook spannend wordt.

‘Een paar cellen verderop zat Simon naakt op de grond tussen het bed en de toiletpot. De vernedering had niet groter kunnen zijn. Hij, Simon de With, inspecteur 1e klasse van het ministerie van Waarheid, onderdeel van een special task force die rechtstreeks aan de minister zelf rapporteerde, lag verloren op de grond in een cel. Hij was een terrorist en een verrader van het systeem dat hij zo lang gediend had’

Tijdens deze zoektocht ontdekt hij dat er een ondergronds netwerk van lichtwerkers bestaat. Sophia is een van hen en zij wordt zijn metgezel in dit proces. Langzaam aan gaat hij eigen keuzes maken in plaats van klakkeloos bevelen van hogerhand op te volgen. Hij ontvangt informatie over het ontstaan van de mensheid. Hierbij komt hij zelfs in aanraking met Intergalactische wezens, die de mensheid en de Aarde willen helpen.

‘Inmiddels verbaasde Simon zich nergens meer over. Blijkbaar was hij op een Arcturiaans sterrenschip. Wat Arcturianen dan ook mochten zijn. Hij kneep Sophia’s hand stevig vast en volgde haar door de geopende deur. Ze liepen een lange witte gang door naar een volgende geopende deur. Simon keek naar de wanden van de gang en kreeg het gevoel dat hij naar de huid van een levend wezen aan het kijken was. Het leek te ademen en contact met hem te zoeken. Ze kwamen aan in een ruimte die Simon identificeerde als de brug van het schip. Vroeger was hij dol geweest op de Star Trek serie op televisie. Maar wat hij hier zag overtrof zijn wildste dromen.’

Het bijzondere aan 2044 is dat het een razend spannend sciencefiction boek is, wat je ook aan het denken zet over het hier-en-nu met alle coronamaatregelen en ontwikkelingen in de wereld en je tegelijk meeneemt op een spirituele ontdekkingstocht. De persoonlijke ontdekkingen die Simon doet en de ontwikkelingen die hij daarbij doormaakt, kun je als lezer ook zelf actief ervaren door de QR-codes die aan het begin van elk hoofdstuk staan. Diverse spiritueel werkers begeleiden de lezer door middel van een video met een meditatie, opdrachten of een activatie. Omdat de gebruikte termen in het boek niet voor alle lezers bekend zijn, is een uitgebreide woordenlijst toegevoegd, van 180 woorden.

Voor iedereen die houdt van een razend spannend sciencefiction boek, in de sfeer van 1984 en met een actueel thema wat je inzichten gaat geven, is dit een boek wat je gelezen moet hebben! Zoals Bridgeman zelf zei: ‘De transformatie van de mensheid is afhankelijk van de transformatie van het individu. Ik hoop dat er meer bewustzijn komt over de onzichtbare kanten van de macht en dat de lezer begrijpt dat er oplossingen zijn waar hij of zij aan bij kan dragen.' Met de vorm van dit boek en het feit dat het ook een spannend en boeiend verhaal geworden is, is hij erin geslaagd om mensen over dit onderwerp aan het lezen te krijgen.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

25 maart 2024 8:28

0