De omslag afbeelding van het boek Bryndza, Robert - Donker water
Serie Erika Foster
Auteur(s) Robert Bryndza
5
Review date 28 november 2018

Als inspecteur Erika Foster wordt getipt over een grote partij drugs in een groeve, volgt er een zoekactie. De buit wordt vrij snel gevonden, maar het team stuit ook op een grote plastic zak. Zoals de vorm doet vermoeden, worden de overblijfselen van een jong lichaam aangetroffen. Onderzoek wijst uit dat het gaat om de al zesentwintig jaar vermiste Jessica Collins. Zal de dader na al die jaren dan toch gevonden worden?

Robert Bryndza (1979) is geboren en getogen in Groot-Brittannië. Tegenwoordig woont hij met zijn man in Slowakije. Naast schrijver is hij ook acteur. Het meisje in het ijs was zijn thrillerdebuut met inspecteur Erika Foster in de hoofdrol en werd bij Thrillzone onthaald met *****. Stalker in de nacht was zijn tweede thriller die ook zeer goede kritieken kreeg. Onze conclusie: wij zijn fan. Donker water is de derde thriller met Erika Foster in de hoofdrol en dat belooft weer een aantal fijne leesuurtjes. Of is er verval te bespeuren in de reek?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Robert Bryndza is er wederom in geslaagd om een thriller van hoogstaand niveau te schrijven. Hij kluistert de lezers aan zijn boek!

De pijlers voor het succes van deze reeks zijn divers. Zo heeft Bryndza de gave een zeer gedetailleerde beschrijving van omgeving en gebeurtenissen neer te zetten. Dit is kenmerkend voor de auteur en dat laat hij al drie boeken lang zien. Het verhaal komt na de proloog daardoor vaak wat langzamer op gang, maar laat dat je niet tegenhouden. Want met deze schrijfstijl weet Bryndza het verhaal te verfilmen voor de ogen van de lezer.

Personage Erika Foster is een andere reden voor het succes van Bryndza. Ze merkt in Donker water dat ze het jammer vindt dat ze niet meer bij de afdeling Moordzaken in Lewisham Row zit. Ze is overgeplaatst naar de afdeling drugszaken in Bromley. De op handen zijnde drugsvangst is na lange tijd een grootse vangst waar naar uitgekeken wordt. Als ze met haar team dan ook de resten van het lichaam van Jessica Collins vindt, kan ze niet anders dan het onderzoek naar de moord leiden. Uiteindelijk krijgt ze toestemming van haar meerdere. Foster krijgt een aantal oud-collega's, Peterson en Moss, onder zich en begint vol goede moed aan het onderzoek. Het oude dossier, kent vele naslagwerken en zelfs beeldmateriaal. Ondanks dat is Amanda Baker, toenmalig hoofd van het onderzoek, er met haar team niet in geslaagd Jessica Collins te vinden. Met deze gedachte moet Amanda Baker al jaren en leven, psychisch kon ze dit niet verwerken, waardoor ze naar de drank greep.

In Donker water maakt Erika Foster als personage een grote ontwikkeling door. Ze heeft geleerd van de tegenslagen in haar werk en haar privéleven krijgt hierdoor een diepere laag. In Het meisje in het ijs was Foster nog een stugge, gesloten persoon die een hoge muur om zich heen had gebouwd. In Donker water zien we oprechte emoties en een muur die langzaam afbrokkelt. Zowel in haar baan als privéleven neemt ze de nodige hobbels die haar nog krachtiger maken.

Zoals hier boven al gezegd weet Bryndza het verhaal voor de ogen van de lezer af te laten spelen. De omgeving is zeer gedetailleerd en ondanks dat het onderzoek af en toe spaak lijkt te lopen en de spanning daardoor wat meer naar de achtergrond verdwijnt, weet de auteur de nieuwsgierigheid van de lezer vast te houden. Bryndza doet dit door zoals we gewend zijn vanuit verschillende gezichtspunten te schrijven. Het onderzoek met Erika Foster en haar collega's vervult daarin een groot deel. Het contact met collega's krijgt meer diepgang en ze zijn steeds beter op elkaar ingespeeld.

Daarnaast krijgt Amanda Baker een podium en is er een mysterieus persoon die liever niet heeft dat de waarheid boven tafel komt. Afwisseling vanuit deze perspectieven zorgt voor de nodige spanning. Erika Foster en haar team krijgen langzaamaan steeds meer grip op de zaak, maar daar is niet iedereen blij mee. De spanning wordt steeds verder opgevoerd en de lezer verslindt bladzij, na bladzij om in de climax te worden verrast met een onverwachte ontknoping!

We noemden M.J. Arlidge eerder de ongekroonde koning van de gruwelijke whodunnit. Nou, Robert Bryndza is hard op weg om Arlidge naar de kroon te steken. Donker water is een regelrechte nagelbijter!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

20 april 2024 17:29

0

Robert Bryndza (1979) is geboren en getogen in Groot-Brittannië. Tegenwoordig woont hij met zijn man in Slowakije. Naast schrijver is hij ook acteur. Het meisje in het ijs was zijn thrillerdebuut met inspecteur Erika Foster in de hoofdrol en werd bij Thrillzone onthaald met *****. Stalker in de nacht was zijn tweede thriller die ook zeer goede kritieken kreeg. Onze conclusie: wij zijn fan. Lees onze recensies hier nog eens terug. Donker water is de derde thriller met Erika Foster in de hoofdrol en dat belooft weer een aantal fijne leesuurtjes. Of is er verval te bespeuren in de reek?