De omslag afbeelding van het boek Bryndza, Robert - Doods geheim
Serie Erika Foster
Auteur(s) Robert Bryndza
5
Review date 29 januari 2020

Erika Foster is nog maar net bekomen van een heftige vorige zaak (in Koud bloed), als het volgende slachtoffer zich alweer aandient. De moeder van Marissa Lewis vindt op een witte kerstochtend het met bloed doordrenkte lichaam van haar dochter. Voor hun huis, vastgevroren in de sneeuw. Al snel blijkt dat er meerdere jongeren zijn aangevallen door een belager de afgelopen periode. Wat hebben deze zaken met elkaar te maken? Wie heeft deze moord op zijn geweten? Lukt het Erika Foster en haar team om de moordenaar te ontmaskeren voordat er weer een slachtoffer valt?

De van oorsprong Britse en nu in Slowakije wonende auteur Robert Bryndza brak in Nederland door met de bestseller Het meisje in het ijs. Voor dit bloedstollende debuut won hij in 2018 de Thrillzone Award voor Best Vertaalde Debuut. Na dit debuut volgenden meer succesvolle thrillers van Bryndza’s hand, die allen bij het publiek hoge ogen gooiden. Doods geheim is inmiddels het zesde deel met rechercheur Foster in de hoofdrol. Alle delen zijn goed afzonderlijk van elkaar te lezen, maar omdat het stuk voor stuk steengoede thrillers zijn, kunnen we niet anders dan aanbevelen om ze allemaal te lezen. Weet Bryndza met deze zesde thriller het niveau net zo hoog houden?

Om de perfecte moord te plegen heb je de perfecte dekmantel nodig.

Van Bryndza zijn we gewend dat hij ieder boek met een verpletterende proloog start. Zo ook in Doods geheim, waar de lezer direct wordt geconfronteerd met de verbluffende moord op Marissa Lewis in haar voortuin. De toon is gezet en de spanning is om te snijden. Bryndza weet met deze pakkende opening de lezer weer van meet af aan aan het boek te kluisteren.

Een pakkende opening is natuurlijk niet het enige ingrediënt voor een goede thriller, maar bij Robert Bryndza hoeven we er bijna niet meer bang voor te zijn dat hij het overige vergeet. Zo kunnen we gelijk met recht zeggen dat Doods geheim weer een pareltje is voor de boekenkast. Aan alles is ook nu weer gedacht.

Bryndza heeft een prettige schrijfstijl. Hij maakt gebruik van prachtige sfeerbeelden en bedient zichzelf van zeer realistische en intrigerende personages. De verhaallijn van Doods geheim zit van begin tot eind zeer goed in elkaar en Bryndza weet je met regelmaat te verrassen door het verhaal net weer een andere wending te geven.

Naast het moordonderzoek worstelt Erika in Doods geheim met demonen uit haar verleden. De dood van haar echtgenoot kan ze maar moeilijk een plek geven. Het verleden is confronterend en het contact met haar schoonvader verloopt enkel via de telefoon. Als blijkt dat het qua gezondheid niet goed met hem gaat, besluit Erika afstand te nemen van de zaak. Ze draagt de leiding van de zaak Lewis over aan haar collega Kate Moss en vertrekt voor onbepaalde tijd om haar schoonvader te verzorgen.

Bryndza weet met deze wending de vaste personages verder uit te bouwen en het verhaal weer een diepere laag te geven. Als haar schoonvader er weer bovenop is gekrabbeld en Erika ter ore is gekomen wat zich in London allemaal af heeft gespeeld, besluit ze dat het tijd is om terug te keren. En net als ze denken dat alles beklonken is en ze de dader te pakken hebben, weet Bryndza de lezer weer te verrassen met een climax die dan toch net even anders in elkaar steekt dan de lezer had gedacht.

We kunnen niet anders zeggen dan dat Robert Bryndza zijn kwaliteiten keer op keer blijft bewijzen en dat Doods geheim op alle gebieden weer een parel van een thriller is. Alles klopt: de personages, omgeving, plotwendingen en natuurlijk een flinke dosis spanning. Bryndza laat nergens steken vallen. Complimenten! Dus ga er lekker voor zitten en laat je meevoeren.

Op naar een volgend deel met Erika Foster in de hoofdrol en laten we hopen dat er nog velen zullen volgen. Al zien we dat Bryndza eerst een nieuwe weg in slaat met een Kate Marshall thriller, deze is echter nog niet vertaald. Wij zijn nieuwsgierig en benieuwd wanneer deze in Nederland verschijnt.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

19 april 2024 15:30

0

De van oorsprong Britse en nu in Slowakije wonende auteur Robert Bryndza brak in Nederland door met de bestseller Het meisje in het ijs. Voor dit bloedstollende debuut won hij in 2018 de Thrillzone Award voor Best Vertaalde Debuut. Na dit debuut volgenden meer succesvolle thrillers van Bryndza’s hand, die allen bij het publiek hoge ogen gooiden (lees onze recensies hier). Doods geheim is inmiddels het zesde deel met rechercheur Foster in de hoofdrol. Alle delen zijn goed afzonderlijk van elkaar te lezen, maar omdat het stuk voor stuk steengoede thrillers zijn, kunnen we niet anders dan aanbevelen om ze allemaal te lezen. Weet Bryndza met deze zesde thriller het niveau net zo hoog houden?