De omslag afbeelding van het boek Bryndza, Robert - Het meisje in het ijs
Serie Erika Foster
Auteur(s) Robert Bryndza
5
Review date 14 januari 2018

In een park in het zuiden van Londen wordt het lichaam van de jonge, mooie Andrea Douglas-Brown gevonden. Andrea is de dochter van een belangrijke, invloedrijke familie. Ze ligt gehavend in het park nabij een museum in een boothuis, vastgevroren in het ijs. Haar ogen zijn wagenwijd open. Lee, die voor zijn uitkering als tuinman werkt in het park doet de vondst. Al snel wemelt het park van de politie.

Erika Foster wordt, na enige tijd thuis te hebben gezeten, aangesteld als hoofd van deze lugubere moordzaak. Vanuit Lewisham Row maakt ze met een team doorgewinterde fanatieke agenten jacht op de moordenaar van Andrea. Dat ze haar kwaliteiten nog bezit wordt al snel duidelijk. Maar of de dader daarop zit te wachten? Erika lijkt steeds dichter bij de waarheid te komen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Lukt het Erika en haar team deze moordenaar te pakken voordat er meer slachtoffers vallen?

Robert Bryndza (1979) is geboren en getogen in Groot-Brittannië. Tegenwoordig woont hij met zijn echtgenoot in Slowakije. Naast schrijver is hij ook acteur. Het meisje in het ijs is de eerste in de Erika Foster-reeks, die inmiddels uit vijf delen bestaat. In totaal verkocht de Brit ruim twee miljoen boeken en zijn werk is in zevenentwintig talen vertaald.

Bryndza opent Het meisje in het ijs met een duizelingwekkende spannende proloog, waarin een meisje wordt meegenomen. De zintuigen van de lezer staan gelijk op scherp, de spanning zit er goed in en de zoektocht naar een moordenaar is begonnen... De auteur neemt je daarna mee tijdens de spectaculaire zoektocht van Erika Foster naar de dader.

Erika is een stevig personage. Voor niets en niemand bang, doelgericht, kritisch en heeft oog voor ieder detail. Recent heeft ze een tragische zaak voor de kiezen gekregen waarbij haar man om het leven kwam. Dit alles heeft haar gevormd tot de persoon die ze nu is, al lijken deze vroegere gebeurtenissen haar geen angst in te boezemen. Erika stuit op een aantal Oost-Europese meisjes die werkten als prostituee en die allen een in recent tijdsbestek zijn vermoord. De zaken lijken op elkaar en Erika probeert ze met elkaar in verband te brengen.

Erika is vastberaden de dader, wellicht een seriemoordenaar, te vinden en zet daarbij alles op het spel. Dat haar meerdere daar niet altijd van is gediend, zorgt voor de nodige onderlinge spanningen. Toch blijft Erika haar tanden vastbijten in de zaak en stukje bij beetje lijkt ze de moordenaar te ontmaskeren. Dit alles gaat niet zonder gevaar voor eigen leven.

Het meisje in het ijs is een bijzonder spectaculaire thriller die je geen moment loslaat. De hoofdstukken zijn kort en bondig geschreven. Veelal vanuit het oogpunt van Erika en het moordonderzoek, maar tussen deze zaken door krijgen we te maken met een figuur die de moorden op zijn geweten lijkt te hebben. De al aanwezige spanning stijgt hierdoor meer en meer en de bladzijden worden steeds sneller omgeslagen. Bryndza hanteert een prettige schrijfstijl die de lezer aan het verhaal kluistert. Bijna nagelbijtend probeert de lezer erachter te komen wie deze maniakale gek is. En hoe eerder je bij het eind komt, hoe beter. Bryndza zet verschillende sporen naar de dader uit en presenteert verschillende personen die het allen gedaan kunnen hebben. Maar dan is daar een waanzinnige climax die als donderslag bij heldere hemel komt. De auteur weet op grandioze wijze een dader voor te schotelen, waar je waarschijnlijk nooit aan had gedacht.

Bryndza weet, alles bij elkaar genomen, met Het meisje in het ijs een spectaculaire en bloedstollende thriller te schrijven die je vanaf het begin niet meer loslaat. Al je zintuigen staan op scherp tijdens de zoektocht met Erika Foster naar de dader. En dat de auteur je dan toch weet te verrassen met de dader getuigt van grote klasse. Chapeau!

Alle ingrediënten voor de nodige uren spanning bezit het verhaal. 2018 is wat ons betreft begonnen met een grandioze thriller. Erika is een prachtig personage waarmee we nog veel gaan beleven. Want dat ze hart heeft voor de zaak is wel duidelijk. Een krachtige vrouw, voor niets en niemand bang, die probeert de onderste steen boven te halen. ThrillZone gaat graag weer mee met haar op zoek naar een volgende dader!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.