De omslag afbeelding van het boek Bryndza, Robert - Koud bloed
Serie Erika Foster
Auteur(s) Robert Bryndza
5
Review date 23 september 2019

Erika Foster heeft al heel wat gruwelijkheden gezien in haar loopbaan, maar van de vondst van een koffer met lugubere inhoud gaan zelfs haar nekharen overeind staan. De koffer is gevuld met het lichaam van een man. Vrij snel wordt deze vondst gelinkt aan die van twee weken daarvoor, een koffer met daarin het lichaam van een vrouw. Erika is vastbesloten haar tanden in deze zaak te zetten en de dader op te sporen. Dat gaat niet zonder slag of stoot, maar met gevaar voor eigen leven. Zoals het Erika betaamt, laat ze zich niet kisten en als de kinderen van haar collega in gevaar worden gebracht, zet ze alles op alles om de dader op te sporen. Maar het begint er steeds meer op te lijken dat ze te maken hebben met meer dan één dader.

Auteur Robert Bryndza is er met Koud bloed weer in geslaagd om een knap staaltje werk af te leveren. Koud bloed is de vijfde thriller met rechercheur Erika Foster in de hoofdrol. De delen zijn goed afzonderlijk van elkaar te lezen. De zaken staan los van elkaar, echter het personage Erika Foster krijgt steeds meer een stevig karakter en we leren haar gedurende de delen steeds beter kennen. Niet geheel onbelangrijk, de boeken lezen weg als een trein en zijn allen stuk voor stuk spannende thrillers.

Bryndza weet de kwaliteit van zijn thrillers hoog te houden, dus het lezen van de voorgaande thrillers zouden wij zeker aanbevelen alleen al daarom. Het meisje in het ijs was het eerste pareltje, maar Bryndza weet keer op keer steeds nét iets meer te pieken.

Koud bloed leest zoals we gewend zijn vlot weg. De hoofdstukken zijn kort en bondig. Zoals we in de eerder boeken ook zagen wordt het verhaal vanuit twee perspectieven geschreven. We volgen met rechercheur Foster, Moss en het team de zoektocht naar de dader. Afgewisseld volgen we de daders en de stappen die zij zetten. Bryndza weet zo een continue spanning te creëren en deze het hele verhaal vast te houden. Richting de climax wordt de spanning meer en meer opgevoerd en stijgt tot een hoogtepunt op het eind van Koud bloed.

Bryndza is een kei in het geven van een gezicht aan de daders, waardoor de lezer veelal de beweegreden achter de daden te weten komt. De verhaallijn in Koud bloed is daardoor ook weer erg interessant en heeft voldoende diepgang.

Tegelijkertijd worstelt Erika Foster meer en meer met haar demonen uit het verleden. En als ze dan tijdens de zoektocht naar de dader wordt aangevallen, kan ze niet anders dan een pas op haar plaats doen. Maar Erika zou Erika niet zijn als de zaak niet aan haar blijft knagen. Als ze weer geheel is herstelt en de dader nog steeds niet is gevonden, pakt ze de draad weer op en is vastbesloten deze te stoppen voordat hij nog meer slachtoffers maakt, die wel heel dichtbij staan.

Bryndza heeft met Koud bloed weer een thriller van hoogstaand niveau geschreven. Een krachtige en bloedstollende verhaallijn, die beeldend is geschreven, waardoor de lezer gekluisterd zit aan het boek. Wij blijven fan! Om Bryndza kun je niet meer heen in thrillerland!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

17 april 2024 1:55

0

Auteur Robert Bryndza is er met Koud bloed weer in geslaagd om een knap staaltje werk af te leveren. Koud bloed is de vijfde thriller met rechercheur Erika Foster in de hoofdrol (lees hier onze eerdere recensies). De delen zijn goed afzonderlijk van elkaar te lezen. De zaken staan los van elkaar, echter het personage Erika Foster krijgt steeds meer een stevig karakter en we leren haar gedurende de delen steeds beter kennen. Niet geheel onbelangrijk, de boeken lezen weg als een trein en zijn allen stuk voor stuk spannende thrillers.