De omslag afbeelding van het boek Bryndza, Robert - Laatste adem
Serie Erika Foster
Auteur(s) Robert Bryndza
5
Review date 8 juni 2019

Erika Foster is lichtelijk gefrustreerd, als er een verminkt en gemarteld lichaam wordt gevonden in een afvalcontainer, en zij zich niet op deze zaak kan storten. Ze is in functie gedegradeerd en moet het nu doen met een administratieve functie in een kantoortje. Erika zal Erika niet zijn als ze alles op alles zet om een steentje bijdragen en weer een plek te veroveren in het onderzoeksteam. Ze doet de ontdekking dat de dood van deze jonge vrouw wel veel overeenkomsten vertoont met een onopgeloste moordzaak van een paar maanden eerder.

Het onderzoeksteam van moordzaken lijkt in het begin geen overeenkomst te zien tussen beide zaken. Maar toch lijken de verwondingen, als Erika verder onderzoek doet, wel degelijk op dezelfde wijze te zijn toegebracht. En werd het lichaam op een soortgelijke plek gedumpt.

Dan krijgt de politie bericht dat er een jonge vrouw wordt vermist, nadat ze een blind date heeft gehad. Wat volgt is een race tegen de klok op zoek naar een sadistische moordenaar. Hij is je perfecte date. Jij bent zijn volgende slachtoffer…

Laatste adem is alweer het vierde deel van de hand van ThrillZone Award winnaar Robert Bryndza met inspecteur Erika Foster in de hoofdrol. Van meet af aan zijn wij fan! Ook in Laatste adem word je vanaf de eerste bladzijde gegrepen. Bryndza kent de kunst om de lezer gelijk op scherp te zetten met een spetterende proloog en daarmee je aan het boek te kluisteren.

Bryndza heeft zoals we zijn gewend een lekkere pen. Een toegankelijke schrijfstijl die erg prettig leest. De hoofdstukken zijn kort en bondig en in sneltreinvaart vliegen de bladzijdes je netvlies voorbij. In Laatste adem gooit de auteur het over een iets andere boeg. Het verhaal wordt uiteraard verteld vanuit inspecteur Erika Forster. Een krachtig personage. Een kei in d’r werk en zeer vasthoudend. Erika laat niet los, totdat ze het onderste uit de kan heeft. Dit verloopt niet altijd even tactisch en volgens de boekjes. Wat haar duur is komen te staan. Vandaar een kamertje achteraf en een administratieve taak. Erika gaat met tegenzin naar haar werk. Het bloed kruipt haar waar het niet gaan kan, als ze het bericht tot zich krijgt van het gevonden slachtoffer. Zoals gezegd, Erika zou Erika niet zijn, als ze daar meer van wil weten. Gelukkig heeft ze nog enkele connecties en haar eigen gevoelens en gedachten. Al snel doet ze ontdekkingen waar het onderzoeksteam niet omheen kan. Samen hebben ze een zware klus te doen. Deze sadistische schurk moet gestopt worden, voordat hij meer slachtoffers maakt.

En daarmee slaan we gelijk de brug naar de verandering van verhaalopbouw, want in Laatste adem volgen we dit keer vanaf vrij in het begin de dader en het lot van zijn slachtoffers. Dat al vroeg bekend is voor de lezer wie dit is, doet geen afbreuk aan het verhaal. Bryndza weet dit personage ook goed neer te zetten. Aan alle facetten is gedacht. Zijn gehele sociale omgeving, verblijfplaats, verleden en werkomgeving worden zeer concreet en beeldend verteld. Ook de slachtoffers krijgen een gezicht. Ze worden onder erbarmelijke omstandigheden en de emoties laaien hoog op.

Erika Foster maakt in Laatste adem een grootse ontwikkeling door. De fans hebben er lang op moeten wachten, maar langzaam maar zeker brokkelen er stukjes muur af. Beetje bij beetje worden gevoelens getoond, blootgelegd en zelfs gedeeld. De balans tussen werk en privé is uitstekend en waar Erika op privé vlak grote sprongen maakt, lijkt ze in haar werk af en toe verstandigere keuzes te maken vanuit rationeel oogpunt en af en toe pas op de plaats te doen.

Laatste adem is weer een pareltje van de hand van Bryndza. Variatie in manier vertellen heeft goed uitgepakt. De spanning is wellicht niet het gehele boek op zijn hoogtepunt, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Laatste adem voldoet ruimschoots aan de kenmerken van een thriller. Bryndza weet een goede balans te vinden en steeds te schakelen tussen dader, slachtoffer en het onderzoeksteam dat alles op alles zet om meer slachtoffers te voorkomen.

Want of je de dader nou kent of niet, de daden zijn gruwelijk. De slachtoffers krijgen een gezicht, de personages vertonen veel diepgang en hebben geloofwaardige karakters. En niet geheel onbelangrijk de omgeving is weer zeer filmisch geschreven. Laatste adem staat als een huis.

Gelukkig laat deel vijf niet lang op zich wachten, want in september 2019 kunnen we Koud bloed verpulveren.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

19 april 2024 12:33

0

Laatste adem is alweer het vierde deel van de hand van ThrillZone Award winnaar Robert Bryndza met inspecteur Erika Foster in de hoofdrol (lees hier onze andere recensies). Van meet af aan zijn wij fan! Ook in Laatste adem word je vanaf de eerste bladzijde gegrepen. Bryndza kent de kunst om de lezer gelijk op scherp te zetten met een spetterende proloog en daarmee je aan het boek te kluisteren.