De omslag afbeelding van het boek Bryndza, Robert - Stalker in de nacht
Serie Erika Foster
Auteur(s) Robert Bryndza
5
Review date 26 oktober 2018

Robert Bryndza (1979) is geboren en getogen in Groot-Brittannië. Tegenwoordig woont hij met zijn man in Slowakije. Naast schrijver is hij ook acteur. Het meisje in het ijs was zijn thrillerdebuut en kon bij ons rekenen op een ***** onthaal. Een spectaculaire en bloedstollende thriller, was onze conclusie. De Erika Foster-reeks gaat verder met de Stalker in de nacht, op naar een nieuw bloedstollend verhaal.

Tijdens een bloedhete zomeravond doet een oudere dame een lugubere vondst in de woning van haar zoon. Hij ligt naakt op bed, met uitpuilende ogen en een zak om zijn hoofd. Gestikt. Inspecteur Erika Foster wordt op de zaak gezet. Samen met haar team gaat ze op zoek naar de dader. Een berekenend persoon die zijn prooi in de gaten houdt en toeslaat wanneer dat kan. Met zie hebben ze te maken? Wat maakt dat iemand op zo'n gruwelijke wijze mensen kan vermoorden. Als ook het tweede slachtoffer valt, kan er geen link gevonden worden tussen de personen. Gehoopt wordt dat de moordenaar een steekje laat vallen, maar wat als dat niet gebeurt? Hoeveel slachtoffers zullen er dan nog volgen?

Bryndza weet je opnieuw vanaf de eerste bladzijde aan het boek te kluisteren. De schrijver heeft een lekkere pen en laat zien over een groot talent te beschikken. De hoofdstukken zijn kort, vlot en bondig geschreven en doen denken aan M.J. Arlidge. Een prettige schrijfstijl die, samen met de nodige spanning, de lezer aan het boek kluistert.

De auteur schrijft Stalker in de nacht vanuit verschillende personages. Vanuit Erika en het moordonderzoek, de dader en een derde verteller krijgen we steeds meer informatie. Voor de lezer is goed duidelijk wie wanneer aan het woord is, zonder dat dit vermeld staat boven het hoofdstuk. Door vanuit verschillende personages te vertellen weet de auteur de spanning geregeld lekker op te voeren!

Bryndza neemt je mee met Erika Foster op zoek naar de dader. Erika is een ruwe bolster die exact weet wat ze wil. Ze is voor niets of niemand bang en doelgericht, kritisch. Daarbij heeft ze oog voor ieder detail. En toch dient de dader zich niet op een presenteerblaadje op. Als er een volgend slachtoffer valt krijgt het team van inspecteur Foster het helemaal voor de kiezen. Er komen verwijten van hogere hand, maar Erika weet het team met de nodige versterking op de been te houden. De zoektocht naar de dader gaat verder.

Halverwege het verhaal wordt duidelijk gemaakt wie de dader is en langzaam maar zeker wordt ook onthuld waarom de dader doet wat hij doet. Bryndza verwoordt op grandioze wijze wat mensen beweegt om te doen wat ze doen. Een tikkeltje jammer is wel dat we nu al weten naar wie we op zoek zijn, maar: het is een keus van de auteur om het zo te doen. Dit zorgt er voor dat er niet zulke plotwendingen zijn als dat we in Het meisje in het ijs zo sterk vonden. Een beetje thrillerlezer zal nu kunnen voorspellen hoe de rest van het verhaal zal verlopen en zal verder niet meer worden verrast. Toch doet dit weinig af aan het grote leesplezier dat Stalker in de nacht de lezer gunt.

Robert Bryndza weet de spanning vast te houden tot het eind. Met De stalker in de nacht weet Bryndza weer een heerlijk, spannende Foster-thriller te schrijven! Kom maar op met de volgende, want zijn boeken zijn een feestje om te lezen. Wij zijn grote fans!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

20 april 2024 6:13

0
Robert Bryndza (1979) is geboren en getogen in Groot-Brittannië. Tegenwoordig woont hij met zijn man in Slowakije. Naast schrijver is hij ook acteur. Het meisje in het ijs was zijn thrillerdebuut en kon bij ons rekenen op een ***** onthaal (lees het hier). Een spectaculaire en bloedstollende thriller, was onze conclusie. De Erika Foster-reeks gaat verder met de Stalker in de nacht, op naar een nieuw bloedstollend verhaal.