De omslag afbeelding van het boek Bryndza, Robert - Zonder gezicht
Auteur(s) Robert Bryndza
4
Review date 24 augustus 2020

Auteur Robert Bryndza heeft zes delen met Erika Foster in de hoofdrol op zijn naam staan. Allen thrillers van hoogstaande kwaliteit. Bryndza mag zich dan ook met verve vestigen tussen de grote namen op thrillergebied en heeft een grote schare fans opgebouwd. En niet onverdiend, want ieder deel weet hij de lezer weer te verrassen en mee te nemen op een bloedstollende reis die zich afspeelt op je netvlies (lees hier onze recensies). In Zonder gezicht gooit hij het over een nieuwe boeg en start een nieuwe reeks met hoofdpersonage: Kate Marshall. Weet Bryndza de door hemzelf hoog gelegde lat met deze nieuwe reeks hoog te houden?

Kate Marshall was vijftien jaar geleden een veelbelovende rechercheur. Samen met haar team en leidinggevende Peter Conway gaat ze op zoek naar seriemoordenaar genaamd “De kannibaal van Nine Elms”. Deze maakt echter een kleine maar fatale fout, die Kate niet over het hoofd ziet. En dat blijkt doorslaggevend om de moordenaar te ontmaskeren. Maar dit ging echter niet zonder gevaar voor eigen leven. Kate blijft getraumatiseerd en vernederd achter en haar carrière bij de politie eindigt met de afronding van deze zaak in een schandaal. Een lichtpuntje; de seriemoordenaar werd opgepakt.

Nu vijftien jaar later lijkt er een copycat-moordenaar actief te zijn. Ooit was Kate het beoogde vijfde slachtoffer. Deze opvolger lijkt van plan om het werk af te maken. Kunnen ze hem ontmaskeren voordat het te laat is?

Na de proloog van vijftien jaar geleden waar je u tegen zegt, keert Bryndza terug naar het heden. Nu heeft Kate haar leven weer wat op de rit. Al worstelt ze af en toe nog wel met demonen uit het verleden. Haar zoon Jake ziet ze maar af en toe. Hij woont bij haar ouders. Kate woont in een rustige kuststad, waar ze haar draai lijkt te hebben gevonden. Iedere dag vindt ze haar rust door de zee in welke hoedanigheid dan ook even te trotseren. Ze werkt als docent Criminologie in een rustig stadje en wordt in haar werk ondersteund door Tristan.

Kate is geschokt als ze wordt gebeld door een oude bekend, forensisch patholoog met het bericht dat er een lichaam van een meisje is gevonden onder dezelfde erbarmelijk omstandigheden als het eerste slachtoffer van “de Kannibaal van Nine Elms”. Het nieuws doet Kate haar nekharen overeind vliegen. Want de toenmalige moordenaar zit gevangen. Wie heeft dit op zijn geweten? Vlak daarna wordt ze gebeld door een ouder echtpaar, waarvan de dochter jaren en jaren geleden is vermist. De politie heeft lang geleden het dossier al gesloten en is vanwege gebrek aan bewijs niet van plan het te heropenen. Het echtpaar heeft een tip gekregen en is ten einde raad. Ze hopen dat Kate hen te hulp wil schieten, om hun wens om hun dochter vinden in vervulling kan gaan. Zodat ze een waardig afscheid kan krijgen.

Samen met Tristan gaat ze op onderzoek uit. Maar daarbij komen er steeds meer ontdekkingen aan het licht die verwant lijken te zijn met het verleden en dat doet bij Kate nare herinneringen boven drijven, die ze liever voor altijd had verdreven.

Robert Bryndza hanteert in Zonder gezicht weer zijn kenmerkende fijne, vlotte schrijfstijl. Het verhaal wordt in korte hoofdstukken geschreven en vanuit verschillende personages verteld wat zorgt voor afwisseling en snelheid. Kate, het hoofdpersonage, leren we gaandeweg het verhaal beter kennen. Het is een vrouw met littekens uit het verleden die haar hebben gevormd en haar hebben gevormd tot een gesloten persoonlijkheid. We volgen haar en Tristan in de zoektocht naar de verdwijning van Caitlyn. De verhaallijn van het duo wordt afgewisseld met passages uit het leven van “De Kannibaal van Nine Elms" in de gevangenis en diens moeder die hem af en toe komt opzoeken. Tot slot krijgen we een inkijkje in de werkwijze van de copycat. Bryndza weet goed en gedisciplineerd te schakelen tussen de personages en vanuit al deze invalshoeken er een spannend geheel van te maken.

Hoofdpersonage Kate heeft een verbluffend tragisch verleden achter de rug. Ondanks dat blijft haar karakter in Zonder gezicht nog wat oppervlakkig. Er is weinig diepgang in haar personage, wat Bryndza waarschijnlijk bewaart voor een volgend deel. Echter door deze oppervlakkigheid is het voor de lezer van Zonder gezicht nog lastig om een band op te bouwen met Kate.

In Zonder gezicht weet Bryndza vanaf de eerste bladzijde de spanning weer hoog te houden. Gedurende het hele verhaal zakt het nergens in. Alles is weer tot in de puntjes doordacht en uitgewerkt en zo kennen we deze topauteur: hij sluit af met een verrassende twist en een spannende climax. Bryndza weet de moorden en de daarbij horende hoedanigheid van de slachtoffers gedetailleerd te verwoorden. Hij kent de kunst van het filmisch vertellen en deinst daarbij niet terug voor rauwe, lugubere zaken en beschrijvingen. Het moge duidelijk zijn; het is een terugkerend feestje voor de thrillerfans om zijn boeken te lezen!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.