De omslag afbeelding van het boek Janssen, Roel - Alles verloren
Auteur(s) Roel Janssen
4
Review date 22 februari 2017

Roel Janssen is een interessante persoonlijkheid die van meerdere markten thuis is. Hij is/ was o.a. financieel-economisch journalist en als redacteur bij NRC Handelsblad werkzaam geweest. Zijn kennis heeft hij ook regelmatig in dienst gesteld van radioprogramma’s en hij houdt lezingen over financiële onderwerpen. Zijn talenkennis komt hem goed van pas bij een andere passie van hem, zeezeilen. Combinaties van deze kennisvelden gebruikt hij in zijn boeken waarvan de meeste wel een financiële touch hebben. Alles verloren is zijn laatst geschreven product en daarin schetst hij een realistisch beeld op het vluchtelingenprobleem in Zuid-Europa, de kwetsbaarheid ervan en de grote financiële belangen die criminele geesten op de meest verschrikkelijke ideeën kunnen brengen.

Haar zeiljacht, Blue Belle, is tevens haar woning. Ex-journalist Tessa Insinger bevaart de Middellandse Zee, samen met Mortime Davies. Davies is fotograaf en wil met een indringende fotoreportage een realistisch beeld van het vluchtelingenprobleem in Zuid-Europa onder de aandacht brengen. Op volle zee vinden ze een opblaasboot waarin een meisje ligt. Ze halen de jonge vrouw aan boord en horen dat ze vanuit Aleppo aan haar vlucht naar Europa is begonnen.
Als de 17-jarige Soumaya al Maliki heeft verteld dat ze de enige overlevende is en dat haar broertje ook is overleden, besluiten Tessa en Mortime naar Rhodos te varen en daar aan de autoriteiten te vertellen dat ze het meisje hebben gered. Maar op het Griekse eiland wacht hun een onaangename verrassing.

Met Alles verloren heeft Janssen een indrukwekkend en realistisch verhaal over een uiterst actueel thema beschreven. Hij zet twee schijnbaar wat naïeve maar zeker geen domme en zich van geen kwaad bewuste burgers neer in de onstuimige en mistige wereld van Afrikaanse vluchtelingen. Confronterend en contrasterend zijn de ontmoetingen tussen de verschillende partijen en het is schrikbarend te moeten concluderen hoe kwetsbaar het systeem blijkt te zijn. Het verhaal is deels fictie maar zoals de auteur laat weten, gebaseerd op feiten. Het is de herkenbaarheid voor de lezers van die feiten die het geloofwaardig maken en de creativiteit en het schrijftalent van de auteur om de mix van feiten en fictie tot een eenheid te kneden. Waarbij de veelheid van thema’s en de daarbij behorende inhoudelijke kennis het bewijs levert dat Alles verloren ook als intelligent verhaal zijn mannetje staat.

De personages worden door Janssen tot levende karakters gekneed die al snel tot de verbeelding gaan spreken. Je gaat met hen meeleven en betrapt er jezelf met regelmaat op ze in te schatten op de slagingskans bij bepaalde situaties en acties. Dat levert een extra waardevolle dimensie op omdat lezers vrij eenvoudig deelnemer worden in het avontuur, heel betrokken raken en ook de ontberingen en andere sferen persoonlijk meebeleven. Het totaal bewijst dat de auteur zich goed heeft ingelezen, daarna een stabiele structuur heeft opgebouwd en dat alles gekleurd met zijn uitzonderlijke schrijfstijl. Groot compliment!

3 mei 2024 13:11

0