De omslag afbeelding van het boek van Assen, Ronald - Jelena, de onbekende held
Auteur(s) Ronald van Assen
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
3
Review date 17 maart 2019

Schrijven van verhalen op therapeutische basis lijkt voor een aantal mensen min of meer een middel om bij het herstel van een andere kwaal te helpen. Bij de in Delft woonachtige Ronald van Assen is het niet anders geweest. Inmiddels is hij nagenoeg genezen van zijn kwaal maar vervolgens besmet door het schrijversvirus. Gelukkig is dat een goedaardige besmetting en genieten lezers van zijn schrijfsels. Non-fictie, romans, verhalen, meerdere segmenten van het schrijversspectrum zijn hem inmiddels niet vreemd. Zelfs het bloggen deed hij met veel passie en plezier. Zijn laatste pennenvrucht is de roman Jelena, de onbekende held, gepresenteerd tijdens het Boek10-event in Hoorn dat door Godijn Publishing wordt georganiseerd. Het verhaal speelt zich af tijdens WO-II, als de legers van Hitler optrekken naar de Russische hoofdstad Moskou.

Het is 4 augustus 1941, de Duitse legers zijn onderweg naar Moskou en naderen het dorp Stabna. In de bosachtige omgeving van dat dorp woont het gezin Vorobieva, bestaande uit vader Pavel, moeder Nadya, de 18-jarige zoon Oleg die aan het front vecht tegen de Duitsers en dochters Jelena (15) en Anouska (11). De agressieve Duitsers verkrachten de moeder en beide meisjes en vervolgens wordt het gezin vermoord. Alleen Jelena weet te ontsnappen aan de moordenaars en verlaat hevig getraumatiseerd haar tot dat moment veilige en vertrouwde woonomgeving.

Haar leven en toekomst zijn in enkele minuten volledig verwoest en in haar gedachten staat het woord ‘wraak’ in grote kapitalen geschreven. Ze sluit zich aan bij een groep Russische partizanen en weet, ondanks haar nog jonge leeftijd en het feit dat ze een meisje is, het respect van de leider, Vlad, te verdienen. Het natuurlijk inzicht en schiettalent zijn eigenschappen die de groep versterken en ze gaan als sterk gemotiveerd team op stap. Haar missie om de moordenaar van haar familie te vinden en te doden blijft echter de hoogste prioriteit houden.

‘Ik werd er niet warm of koud van. De oorlog vlakte je gevoelens af en liet je dingen doen waar je onder normale omstandigheden niet eens aan zou durven denken’

Van Assen heeft met Jelena, de onbekende held niet alleen een interessant maar ook een indrukwekkend verhaal geschreven. Tegen de, helaas waargebeurde, Tweede Wereldoorlog als decor krijgt het leven van de nog jonge Jelena steeds meer vorm. Haar personage, dat tevens het belangrijkste is in het verhaal, wordt goed uitgediept maar duikelt af en toe over de rand van geloofwaardigheid. Vanuit haar perspectief wordt het verhaal ook door haarzelf verteld waarbij haar innerlijke emotionele strijd goed voor het voetlicht komt. Die is nog wel geloofwaardig terwijl dat de aan haar toegeschreven scherpschutterskwaliteiten niet zijn. Een scherpschutter wordt niet geboren maar zijn of haar aanleg kan wel ontwikkelen tot dat niveau door intensieve training en studies naar de specifieke eigenschappen van de verschillende wapens. Op dat onderdeel vliegt het verhaal enigszins uit de bocht maar kijk je daar doorheen dan resteert een mooi opgezette roman.

Schrijfstijl zowel opzet van het plot zijn sterk en verschaffen de lezer voldoende leesplezier om met een tevreden gevoel de laatste pagina om te slaan. De betrokkenheid met de protagonist Jelena wordt al vroeg in het verhaal ontwikkeld en blijft ook tot het einde gehandhaafd. Begrip voor haar situatie is noodzakelijk om haar acties te kunnen rechtvaardigen, wat overigens niet in alle gevallen zal gebeuren. Moorden die voortkomen uit een bepaalde blinde razernij zijn niet te rechtvaardigen, ook al is de (re-)actie op zich wel begrijpelijk. Resumerend: Jelena, de onbekende held is soms aangrijpend met enkele betwistbare acties en een enigszins overgekwalificeerd niveau van het schiettalent en strategisch inzicht van een 15-jarige.

17 mei 2024 0:27

0