klem rudie van rensburg thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Rudie van Rensburg
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 9 juli 2019

Rudie van Rensburg is een Zuid-Afrikaanse auteur. En een beetje een laatbloeier, want als je op je zestigste pas debuteert, mogen we daarvan spreken. Van Rensburg was eerder journalist en beeldend kunstenaar. Als auteur uit het Afrikaanse land mag hij in goed gezelschap vertoeven met namen als Deon Meyer, Sarah Lotz en Mike Nicol. Van Rensburg debuteerde in 2013 met Klem.

In Klem is Kassie Kasselman de hoofdrolspeler. Deze Zuid-Afrikaanse rechercheur vertoeft op bureau Nuweland in Kaapstad en is nogal een bijzonder type. Hij ziet er wat slungelig en groezelig uit en maakte al in geen jaren meer promotie. De reden is waarschijnlijk thuis te vinden. Zijn grote liefde is zijn postzegelverzameling. Met liefde sorteert en categoriseert hij zijn filatelieverzameling en laat daarmee het werk schieten. Ondertussen luistert hij naar bizar slechte sakkie sakkie muziek. Maar hij moet aan de slag wanneer een succesvolle zakenman wordt vermoord. Deze man is mede-eigenaar van een groot transportbedrijf, maar al gauw blijkt er meer aan de hand te zijn.

Oud-politiemol Carl Bester wordt ondertussen ingezet om te infiltreren in een wapensyndicaat, dat zijn tentakels tot het in door olie verscheurde Nigeria uit weet te spreiden. Bester moet het opnemen door wapengod Osaka, daarbij gesteund door zijn chef en de CIA. Maar wie een kuil graaft voor een ander…

Van Rensburg schreef met Klem het debuut in de Kassie Kasselman reeks en is intussen aanbeland bij deel zeven. Dat laat wel zien dat de serie succesvol is en degene die Klem leest, weet waarom. De plot is goed, de hoofdpersoon origineel en de Afrikaanse sfeer goed verwoord. Een knap debuut dus.

In Klem maken we kennis met de alomvattende wapenhandel en hoe dat mensen weet vast te grijpen. De handel is megalomaan en de winst schrikwekkend hoog. Geen wonder ook dat vage types daartoe worden aangetrokken. Maar ook nette zakenlui als die in Klem weten de verleiding niet te weerstaan. Ondertussen maakt de lezer ook kennis met ander geweld op het continent en wel die van de ontvoering tegen losgeld. Een aantal werknemers van een oliebedrijf in Nigeria worden gekidnapt en de gevolgen zijn gruwelijk. Moord, marteling en hongersterfte zijn aan de orde van de dag. Het zijn deze duistere thema’s die Klem tot een interessante thriller maken.

De hoofdrolspeler in Klem is Kassie Kasselman, hierboven al beschreven als een bijzonder type. Waar je in dit soort thriller vaak de gescheiden en aan de drank geraakte man tegenkomt, is Kasselman juist enorm saai. En die saaiheid dreigt een aantal malen de overhand te krijgen in Klem, iets waar Carl Bester weer geen last van heeft. Deze infiltrant is cool, knap en dirigeert menig dame zijn hotelkamer in. Beide personages kennen echter niet de uitwerking die ze onuitwisbaar zou maken. Daarin is de onervarenheid van Rudie van Rensburg als auteur te zien; de echte verdieping ontbreekt nog in dit deel.

Klem is echter wel een interessante thriller geworden en zeker een stevig debuut. Beter dan collega Deon Meyer? Nee. Die is (nog) net wat scherper, weet net wat beter de natuur als extra kwaliteitspijler in het verhaal te brengen en maakt de hoofdpersonen net wat interessanter. Maar dat maakt niet uit. Klem van Rudie van Rensburg is een meer dan geslaagd debuut en een fijne uitbreiding op het Zuid-Afrikaanse thrillergenre! We zijn benieuwd naar de volgende delen in de Kassie Kasselman-reeks!

2 mei 2024 9:44

0