De omslag afbeelding van het boek Wilson, Sam - Zodiac
Auteur(s) Sam Wilson
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 16 december 2017
Stel je een samenleving voor waarbij men wordt gerangschikt naar het sterrenbeeld waaronder je geboren bent. Elk sterrenbeeld staat voor een bepaalde klasse, mede vormgegeven door de specifieke karaktereigenschappen van het betreffende sterrenbeeld. Zo vormen Rammen de onderkant van de maatschappij; het zijn de armen, de vechtersbazen, de dommeriken. Steenbokken daarentegen zijn vaak de hardwerkende, rijke mensen met hoge functies. De verdeling op basis van de geboortemaand zorgt voor frictie en verdeeldheid.

Bovenstaand idee komt uit het brein van de Zuid-Afrikaanse Sam Wilson. Eerder waagde hij zich aan scripts van (succesvolle en minder succesvolle) televisieprogramma’s en werd hij door The Guardian en The Mail uitgeroepen tot één van de 200 grote, jonge talenten van de wereld. Met Zodiac schrijft hij zijn thrillerdebuut.

Wanneer schoonmaakster Rachel op haar eerste dag bij een nieuwe klant het gruwelijk toegetakelde lijk van de vermogende cliënt vindt, beseft ze niet dat het de start is van een reeks brute moorden. Kans om het aan de politie door te geven is er nauwelijks, want op het moment dat ze hen probeert te bellen, wordt ze ontvoerd.
Inspecteur Jerome Burton leidt het onderzoek naar de moord. De dader heeft een teken achtergelaten in de vorm van een sterrenbeeld, dus wordt ook sterrenkundige Lindi Childs erbij gehaald. Samen belanden ze in een meeslepend traject van verraad, oude liefdesrelaties, corruptie en machtsspelletjes. De uitkomst zal hoe dan ook de samenleving op zijn kop zetten.
Daniel Lapton is de rijke erfgenaam van een machtige hotelketendirecteur. Na het overlijden van zijn vader is hij de rechtmatige eigenaar, al doet hij weinig meer dan lui zijn en nadenken over zijn leven. Totdat hij ontdekt dat hij mogelijk een dochter heeft, waar hij het bestaan niet van afweet. Het is jarenlang door zijn vader verborgen gehouden, omdat de dochter geboren is met het sterrenbeeld Vis, terwijl de Lapton-familie allen Steenbokken zijn. Het wordt gezien als een fout wanneer een kind een ander sterrenbeeld heeft als de ouders. Het kan zelfs de aanleiding zijn voor moord, maar Daniel is vastbesloten om uit te vinden wat er met zijn dochter is gebeurd.

Hoewel het geen noodzakelijke toevoeging is – het verhaal kan ook gemakkelijk zonder dit element – heeft Wilson voor dit bijzondere sterrenbeelden-thema gekozen om het verhaal te vertellen. Het zorgt voor een extra dimensie, is origineel, maar maakt het tegelijkertijd ook ingewikkeld. Voor de lezers, maar ook voor zichzelf. De horoscoop aan het begin van het boek verklaart de eigenschappen van elk sterrenbeeld en hun positie in de samenleving, maar ook gedurende het verhaal worden de karakters vanuit de sterrenbeelden verklaard. Toch is het enigszins verwarrend en leidt het af van waar het werkelijk om draait: de seriemoorden en de zoektocht naar de dader.

Als je je focus juist weet te verdelen, dan lees je met Zodiac een unieke thriller, geschreven in een prettig leesbare stijl. Dat Sam Wilson van origine een scenarioschrijver is, komt ook op papier duidelijk naar voren; hij schrijft filmisch, met veel dialoog en weet de plot strak te houden. Bovendien wisselt hij continu van perspectief en lezen we het verhaal afwisselend door de ogen van Jerome Burton, Lindi Childs, Daniel en Cray. Wie dieper onder de verhaallagen kijkt, ziet dat Wilson met Zodiac ook een soort afspiegeling van de huidige Amerikaanse samenleving heeft gecreëerd. Het geweld tegen de zwarte bevolking en de heftige opstanden die dit teweeg brengt zou je kunnen vergelijken met de Ramrevolutie, waarbij de Rammen (de onderkant van de samenleving dus) strijden tegen sterrenbeeldendiscriminatie.

Al met al is Zodiac een buitengewoon originele thriller, die daardoor een andere leeservaring biedt dan de meeste andere misdaadboeken. Dat deze originaliteit deels ten koste gaat van het overzicht, zou geen belemmering mogen zijn om het boek te laten liggen. Hopelijk komt Sam Wilson snel met meer!

29 april 2024 2:37

0