Aan de hand Sanne Hillemans Thrillzone Thriller recensie.jpg
Auteur(s) Sanne Hillemans
Uitgeverij(en) Loft Books
4
Review date 15 november 2022

Sanne Hillemans schrijft verhalen over gebroken personages die net als iedereen liefde verdienen. Nadat ze een paar boeken in eigen beheer uitgaf, werkt ze sinds 2021 ook samen met uitgeverij Loft (onderdeel van Ambo|Anthos). Ze werkt als boekenvertaler, redacteur en schrijfcoach. Naast schrijven is haar grote passie andere mensen helpen beter te worden in het schrijven en over boeken praten.

Aan de hand is het eerste deel in de spannende serie Alissa en Benjamin. Benjamin Westra is een jonge ambitieuze agent. Die Alissa Bastille tegenover hem krijgt in de verhoorkamer. Hij probeert op allerlei manieren hoogte te krijgen van de mysterieuze Alissa. Hoe beter hij haar leert kennen hoe meer hij geïntegreerd geraakt door haar. Wie is deze vrouw? Wat is haar achtergrond en wat heeft ze allemaal meegemaakt? Zijn maar de paar vragen die hij opgelost wil zien. Wanneer dan ook nog eens het politiebureau overvallen wordt, is het hek helemaal van de dam.

Benjamin wil er alles aandoen om Alissa te beschermen en in veiligheid te brengen. Met als belangrijkste punt weg zien te komen van de overvallers. Daarmee vertrekken ze samen op een “roadtrip” door Europa. Waarbij ze proberen uit de handen te blijven van de overvallers. Waarom zitten ze achter Alissa aan? Kan hij haar helpen of is ze een vogel voor de kat?

Aan de hand is een spannende roman waarbij romantiek centraal staat. Vanaf de eerste ontmoeting druipt de spanning tussen de twee hoofdpersonages van de pagina’s. Tijdens de eerste helft van het boek lezen we alleen maar uit het perspectief van Benjamin. Die ons een inkijk heeft in zijn gevoelens, zijn motieven en drijfveer. Hij komt over als heel ambitieus en impulsief. Eerst doen dan nadenken over wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Vanaf het tweede deel van het boek krijgen we ook een blik vanuit het perspectief van Alissa en krijgt de lezer een ander beeld van haar. Vanuit de ogen van Benjamin is ze een mysterieuze-gesloten dame die al veel heeft meegemaakt. Wanneer we vanuit haar standpunt de zaken gaan bekijken merkt de lezer ook vlug dat ze vaak uit angst reageert. Dat ze zichzelf eens masker ophoudt zodat haar ware emoties het daglicht niet zien.

Benjamin en Alissa zijn een uniek duo samen. Hun verhaal doet zelfs denken aan een moderne Bonnie en Clyde sprookje. Je kan dit duo met geen ander duo gaan vergelijken in boekenland.
Het plot en de karkaters zijn goed uitgewerkt en doet de lezer verlangen naar meer. Helemaal geloofwaardig is het verhaal niet. Maar hé wie maakt het wat uit als we maar kunnen smullen van de nieuwe Bonnie en Clyde.

Aan de hand bevat romantiek, spanning en drama dat zijn de hoofdingrediënten die het boek maken tot wat het is. Het einde zorgt meteen voor een verassing van formaat die je onmiddellijk doet verlangen naar deel 2.

Wat ons betreft is Aan de hand een geslaagd eerste deel in een nieuwe serie. Wij zijn nieuwsgierig geworden naar het vervolgverhaal van Benjamin en Alissa.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.