De omslag afbeelding van het boek Simons, Jo & Annejet van der Zijl - De val van Annika S.
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 26 april 2018
Een gewaagde stap om als succesvol non-fictieauteur een move te maken naar fictie. Annejet van der Zijl doet het. Bewierookt en bekroond zijn haar boeken De Amerikaanse Prinses en Sonny Boy. Haar partner Jo Simons bleef tot op de heden op de achtergrond van haar projecten en las mee met ieder boek. De val van Annika S. is hun eerste gezamenlijke project en bovendien de start van een serie dat uit vijf spannende romans zal bestaan.

De Duitse politica Annika Schaefer heeft het goed voor elkaar: een tot nu zeer geslaagde carrière met daarbij een rooskleurige toekomst op een goede positie in de Duitse politiek, een rijke man en een riant huis. De sceptici zijn lovend en men verwacht veel van haar talent. Maar dit droombeeld spat ongenaakbaar uit elkaar wanneer bekend wordt dat Annika heeft gelogen. Over haar CV en over haar jeugd. Alles is verzonnen; ze blijkt zelfs nooit een diploma voor iets te hebben gehaald. Achterna gezeten door de roddelpers – die nu minder lyrisch is en het schandaal groots wil brengen – en haar verbolgen echtgenoot, vlucht ze halsoverkop naar Nederland. Aan de Noord-Hollandse kust vindt ze onderdak (en beschutting) in een verwaarloosd hutje op een vakantiepark waar ze vroeger als kind de vakanties met haar grootouders doorbracht. Haar creditcards en bankrekeningen zijn per direct geblokkeerd, dus haar geld is onbereikbaar voor haar. Om de huur van het parkhuisje te kunnen betalen, maakt ze schoon in de overige vervallen en gedateerde huisjes op het resort. Hoewel het een primitief bestaan is vergeleken met haar luxueuze leven in Duitsland, brengt het isolement haar enigszins de rust die nodig is om alles op een rijtje te zetten en uit te vogelen waar het mis is gegaan.

“Het verhaal achter dit boek begon in augustus 2016 ergens in de duinen bij Bergen,” zo valt te lezen in de verantwoording achterin het boek. Een bericht over een spoorloos verdwenen Duitse SPD-politica wekten de nieuwsgierigheid van Simons en Van der Zijl. Ze vroegen zich af hoe het mogelijk was dat een intelligente vrouw aan de top van het parlement jarenlang in zo’n hoge functie actief kon zijn, terwijl zij überhaupt haar middelbare school niet had afgemaakt. Hoe het met deze vrouw is afgelopen, hebben de auteurs niet ontdekt. Zodoende werd de afloop van De val van Annika S. hun eigen mogelijke verklaring voor deze bizarre gebeurtenis.

Vlak na haar aankomst in Nederland, wordt Annika’s dure designerstas gestolen. Het symboliseert haar plotse val, maar brengt haar later in het verhaal wederom in de problemen. De zaak van de verloren tas wordt behandeld door politieagent Martin Twisk, die op zijn beurt ook op een oud verhaal stuit van een bejaarde, Joodse vrouw Anna. Het zijn dus drie verhaallijnen die afwisselend worden verteld en dat maakt het een prettig leesbaar boek. Nieuwsgierig naar de samenkomst van deze lijnen, blijf je verder lezen, zonder dat er echt schokkende gebeurtenissen plaatsvinden.

Het is namelijk niet de spanning die de lezers het verhaal intrekt. Het zijn de menselijke personages en hun persoonlijke beslommeringen die je verder doen laten lezen. Vooral Annika Schaefer is goed in de verf gezet en wordt op een menselijke manier beschreven. Inleven in haar situatie is daardoor gemakkelijk, zeker als je haar werkelijke verhaal hoort. De empathie groeit en samen met haar nader je de ontknoping. Wat is er gebeurd? Waarom heeft ze gelogen?

Martin Twisk blijft nog wat op de achtergrond, maar bepaalde eigenschappen vragen om een nadere kennismaking, die hopelijk in de aangekondigde volgende delen volgt. In De val van Annika S. bestaat zijn rol uit de zaak van de verdwenen tas en de vondst van het lichaam van een bejaarde vrouw. Vanwege een schorsing is hij in functie teruggezet en draait hij nu uniformdiensten, dus de beide cases moet hij al snel overdragen aan zijn meerderen. Zijn verleden als rechercheur wekken echter zijn nieuwsgierigheid wanneer hij de dossiermap van de dode oude vrouw doorspit. Zijn uiterlijk – een wilde snor, een Metallica-shirt en een oude jas – en zijn karakter zijn in ieder geval intrigerend en opvallend genoeg voor een grondigere uitwerking van zijn personage.

Al met al hebben Annejet van der Zijl en Jo Simons een prima basis gelegd voor een reeks boeiende boeken. De stap naar fictie is flink, maar met hun uitstekende researchkwaliteiten weten ze een interessant verhaal neer te zetten. Het element spanning mag in grotere maten worden toegevoegd, zodat de drang om te weten hoe het afloopt sterker wordt. Nu blijft het wat op de oppervlakte en wordt de lezer nergens naar het puntje van de stoel gebracht.
Boek twee zal Rijke mensen zijn anders heten en is aangekondigd voor 2019. Het zal de levens van Martin Twisk en Annika verder volgen, dus kom maar op met die (hopelijk spannende) ontwikkelingen.

27 april 2024 13:14

0