sterftij s.k. tremayne thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) S.K. Tremayne
Uitgeverij(en) Prometheus
4
Review date 19 september 2022

“Hij loopt lang het hotel: zwaar, dof gebruis, een zwarte vlakte van west naar oost. De weerspiegeling van de maan in deze septembernacht is een pad van zilveren klinkers.”

S.K. Tremayne is het pseudoniem van een internationale bestsellerauteur, die woont en werkt in Londen. De verhaalrechten van zijn eerdere thriller IJstweeling zijn verkocht aan achttien landen. Andere titels van zijn hand zijn Vlak voordat ik stierf en De assistent waarvan je de recensies elders op ThrillZone kunt lezen. Volgens Wikipedia gaat journalist en schrijver Sean Thomas achter de pseudoniem schuil. Thomas heeft als Tom Knox een vijftal archeologische en religieuze thrillers op zijn naam staan.

Sterftij is het nieuwste boek van deze schrijver. In Sterftij vaart de lezer naar een afgelegen eiland. Hier bevindt zich het hotel The Stanhope. The Stanhope is meteen ook het decor voor het hele verhaal. We leren er Hannah kennen, die vastzit op het eiland. Na wat er op het heropeningsfeest van het hotel gebeurd is, kan ze de gebeurtenissen niet loslaten.  Ze voelt zich hier schuldig over, want zij had de gasten moeten waarschuwen. Er gaan in het hotel allerlei geruchten de ronde van wat er die noodlottige avond gebeurd is. Maar weet eigenlijk iemand wel de waarheid? Hannah ontdekt tijdens de winter, wanneer ze nog alleen overblijft met een paar collega’s, eindelijk de waarheid. Alleen zorgt diezelfde waarheid ervoor dat ze zich niet meer veilig waant op het eiland.

Ik open mijn ogen en wil dichter naar het water toe lopen. Maar het lukt me niet. Ik tril van angst, van paniek, mijn keel zit dicht, zoals gewoonlijk, ik dreig te stikken. Alsof ik in de lucht verdrink.”

Sterftij is een mysterieuze, duistere thriller waarin bovennatuurlijke krachten een hoofdrol krijgen. Ook tarotkaarten en toekomst voorspellen zijn een onderdeel van het verhaal.  Hannah zit vast op het eiland door angst; ze voert constant een innerlijke strijd met zichzelf om haar angst voor het water te overwinnen. De angst die ze voelt, overheerst haar leven en haar manier van handelen en denken. Ze voelt zich wanhopig, eenzaam en in de steek gelaten door alles en iedereen. Daar bovenop blijkt dan nog eens dat ze niemand kan vertrouwen. Via Hannah krijgt de lezer het verhaal in het heden voorgeschoteld, na de noodlottige avond.

Via Kate (de zus van Hannah) krijg je het ‘vooraf’ te lezen, hoe bepaalde dominosteentjes in zijn werking gesteld zijn. De lezer wordt regelmatig verrast met verschillende plotwendingen, die je op een heel ander been zetten. Hierdoor wordt het mysterie alleen maar groter en wanneer het geheim dan eindelijk onthuld wordt, is dit een zeer onverwachte ontknoping waarin ieder los eindje is afgewerkt.

“Ik weet nog dat je een keer over mama had en dat je toen iets heel bijzonders en treffends zei. Je zei: ‘rouw is gefossiliseerde liefde – broos als een versteende varen, een bloem, een handdruk. Dat wat vluchtig was, is weg; wat overblijft is harder en kouder, maar het blijft.’”

De schrijfstijl die Tremayne gebruikt is poëtisch met heel mooie zinnen en prachtig woordgebruik. De afbeeldingen die de lezer om de zoveel hoofdstukken te zien krijgt, roepen in het begin vragen op maar ook dat wordt uiteindelijk beantwoordt. De suspense in deze thriller is er eentje die continu onderhuids voortsuddert, alsof je op ieder moment verschrikkelijk verrast kunt worden. Daardoor is Sterftij een beklemmende leeservaring.

Wie op zoek is naar een thriller met een mysterieuze, duistere kant zit met Sterftij goed. Tremayne toont aan thrillers van hoge kwaliteit af te blijven leveren!

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.