natural law solomonica de winter fantasy recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Prometheus
4
Review date 18 november 2022
Categories Science Fiction

Solomonica de Winter (1997) is de dochter van Leon de Winter en Jessica Durlacher. Ze is geboren in Bloemendaal. Ze heeft onder andere in Israël, Italië en de Verenigde Staten gewoond. Op haar zestiende schreef ze Over the rainbow (Over de regenboog), welke een internationale bestseller werd. Met Natural Law heeft ze opnieuw, in het Engels, een sciencefiction- epos geschreven.

Natural Law speelt zich af in een verre tijd van Nieuw-Amerika, waarin de mensen leven volgens de natuurwet. Deze natuurwet is verdeeld in vier verschillende rivaliserende naties, maar de wereld zoals we die op dit moment kennen bestaat niet meer. In een leven dat hard en somber is, zonder het geschreven woord, en het verbod op boeken, probeert Gaia Marinos, een mutant, te overleven. In de natie proberen ze haar te vermoorden en daarom blijft ze zich verbergen. Dit lijkt een moeilijke opgave te zijn. Welke rol speelt de mysterieuze Julie Bonaparte in het geheel? Daarnaast maakt de oorlog de stap naar vrede onmogelijk, en de grillen die het moederschap met zich meebrengt, laat de missie een echte uitdaging zijn. Het vinden van de laatste boeken ter wereld, wordt een cruciale, tevens obsessieve missie. Zal het haar lukken het geschreven woord te vinden? Hoe ver is ze bereid hiervoor te gaan?

De schrijfstijl in Natural Law komt als een cadans, een lied, over. Er schemert regelmatig een bepaald ritme door, en dat maakt dat het fijn leest. Ondanks dat het door sprongen in de tijd, de steeds verschuivende genootschappen, en de combinatie van futuristische aspecten versus primitieve gevechten soms lastig te volgen is. De verhaallijn is erg intrigerend en het voelt tegelijkertijd heel sereen. De Winter beheerst de taal uitermate vloeiend, iets dat heel bewonderenswaardig is gezien haar jonge leeftijd. De balans in het verhaal, evenals haar indrukwekkende Engelse woordenschat maakt het in ieder geval niet saai is. Enkel misschien een beetje overroepen, maar ook dat heeft een bepaalde charme. Misschien niet helemaal voor de beginnende Engelse lezer, wel een mooie uitdaging.

Ze wisselt af tussen haar groteske omschrijvingen van de natuur, de omschrijvingen in een fantasierijke wereld, maar weet ook heldere, boeiende omschrijvingen van haar personages te geven. Gaia is een indrukwekkend personage, dat haar mannetje staat, en er alles aan doet om haar zoon te beschermen. Tevens doet ze er alles aan om op het pad van gerechtigheid te blijven, en wordt het meteen duidelijk dat ze al het een en ander aan ellende heeft gezien. Het wordt alleen niet helemaal duidelijk, welke leeftijd de mutant heeft, wel dat ze is opgegroeid tussen de wapens, het gereedschap van de dood. De Winter heeft dus een lichamelijk sterk, vrouwelijk karakter neergezet. Ondanks dat Gaia haar bestaan zo vurig beschermt, heeft ze ook al meerdere keren laten merken dat ze ook graag leert.

De auteur schept beangstigende voortekenen, die duiden dat het verhaal voor iets heel groots staat, en dat er nog veel staat te gebeuren. Het boek wordt verteld aan de hand van tijdperken, te noemen; het tijdperk van gevangenschap, het tijdperk van de pelgrims, het tijdperk van het bloedvergieten, het tijdperk van het duister, het tijdperk van de strijder, en tenslotte het rode tijdperk.

Tijdens de reis komt men al lezende de belangrijkste wetten tegen, waar het in deze wereld om draait: De loden wet, de wet van moord, de wet van de mutanten, de wet van het geschreven woord, de wet van de diefstal, en de wet van de Goden. Deze wetten worden aan de lezer uitgelegd, om de wereld van meer diepgang te voorzien. Hoewel het dus voornamelijk op personage Gaia is gericht, vertelt De Winter ook hoe deze wetten zijn ontstaan, hoe en waar het allemaal mee is begonnen. Ze heeft hiermee een sterk beeld gecreëerd van een wereld dat altijd in ontwikkeling lijkt te zijn. De lezer wil uiteindelijk weten of Gaia zal slagen in haar missie. Uitermate fascinerend: De Winter heeft door en door laten zien het vak van de schrijver te beheersen.

Solomonica de Winter is one of those authors to adore, because of her impressive way of storytelling.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.