huizenruil stefan ahnhem thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Stefan Ahnhem
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 9 augustus 2024

In Huizenruil, geschreven door de Zweedse Stefan Ahnhem, is er dit keer geen rol weggelegd voor zijn goudhaantje en seriepersonage Fabian Risk. Het boek is een standalone die zich afspeelt in Californië en Stockholm.

Helene en Carl Wester, Scarlett en Adam Harris; het zijn twee stellen die tijdelijk onderling wisselen van huis. De Westers nemen aldus hun intrek in een landhuis in Santa Cruz; in de hoop hun gekapseisde relatie nieuw leven in te blazen. De familie Harris verhuist voor even naar een villa in Stockholm. Ginds gaat kunstenaar Adam de opening vieren van zijn tentoonstelling.

Voor Helene en Carl is de Californische bestemming niet echt een succes. Vooral Carl voelt zich erg belazerd. Trouwens, kunnen ze de familie Harris wel vertrouwen? Carl heeft, slim als hij is, camera’s geplaatst in elke kamer van zijn villa. Deze maatregel is niet bevorderend voor zijn gemoedsrust. Wat krijgt hij allemaal te zien? Zowel in Amerika als in Zweden stapelen de stoornissen zich op.

‘In het gunstigste geval zou de meeste angst met het water wegspoelen, en misschien, heel misschien hadden ze inmiddels de bodem bereikt en kon het hiervandaan alleen maar beter worden.’

Het begint als een zich langzaam voortslepend verhaal, waarin de vier hoofdpersonages afzonderlijk via een aparte invalshoek gevolgd worden. Het boek ontwikkelt zich tot een complex en toch fascinerend geheel. Ahnhem voert een aantal figuren op die niet echt te vertrouwen zijn. Zo dragen de twee koppels hun persoonlijke geheimen met zich mee. Schijnbaar speelt de auteur een spelletje met zijn lezers, zodat je zelfs twijfelt aan je gevoel. Je bent niet zeker van wie wat aan het doen is. Ook de reden waarom is helemaal niet helder. De belangrijkste figuren diept hij echter goed uit, mits wat geduld. De spanning is vooral onderhuids voelbaar. Uiteindelijk gaat de schrijver vlugger schakelen met het perspectief; tevens maakt hij de hoofdstukken aanzienlijk korter. Op deze manier neemt de vaart eindelijk toe. Cliffhangers aan het eind van een hoofdstuk verhogen de druk om verder te blijven lezen.

'Toch was ze er niet in geslaagd de jonge vrouw te plaatsen. Maar nu wel. Op het moment dat Adam haar aanwees, viel alles op z’n plaats.’

Wees er maar zeker van: hier moeten slachtoffers vallen. Je wordt eveneens geconfronteerd met een hoeveelheid bizarre gebeurtenissen. Sommige ontwikkelingen zijn - jammer genoeg - bij het haar getrokken. De apotheose is voor discussie vatbaar; daar moet je zelf na het lezen een oordeel over vellen. Zoals het een ervaren Scandinavische auteur en scenarioschrijver betaamt, mag je je in ieder geval verwachten aan gedetailleerde en filmisch uitgetekende settings.

Samenvattendis Huizenruil een aardige psychologische misdaadroman, gebaseerd op ware feiten, waarin het thema verstoorde relaties een rol van betekenis speelt.

Guy Doms
Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen. Leesfanaat vanaf mijn zevende; meer dan een halve eeuw en ik weet niet hoeveel boeken later, heeft het leesvirus me nog steeds flink te pakken. Recenseren doe ik sinds 2010; leesclubs begeleiden (zowel online als live) vind ik boeiend en leerrijk. Reizen en fietsen zijn mijn andere passies.