het spektakel stephanie garber young adult fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Caraval
Auteur(s) Stephanie Garber
4
Review date 25 september 2024
Categories Young Adult

De naam Stephanie Garber (1987) kent menig Young Adult liefhebber van de Caraval-serie en de Once upon a broken Heart- trilogie. De auteur was een vaste regisseur op de universiteit toen ze in haar vrije tijd begon met schrijven. Ze schreef verschillende romans en kreeg veel afwijzingen totdat haar vierde boek, een space opera, de interesse van een literair agent wekte. Toen dit boek niet verkocht werd, schreef ze Caraval, en heeft daarbij verklaard dat ze niet van plan was van dit boek uiteindelijk een boek in een serie te maken. Het spektakel is echter een novelle binnen het Caraval-universum.

Op kerstavond organiseert Scarlett een spectaculair feest voor de stad, en daarom is Donatella op zoek naar het perfecte cadeau voor Legende. Maar Legende heeft helemaal niets met kerstavond en dergelijke winter fantasieën. Tella hoopt dat haar perfecte cadeau hem op andere gedachten zal brengen. Er is echter wel een dingetje, ze heeft dit perfecte cadeau nog niet gevonden. Maar het is kerstavond, en kerstavond kan niet worden uitgesteld. Ze hoopt dan ook dat er wat kerstmagie rond zal gaan, om haar uit deze nijpende situatie te krijgen.

Waar de vorige delen van de Caraval-serie echt voor jongvolwassenen werd bevonden, komt deze winternovelle meer over als een boek voor de jongere doelgroep. Het boek heeft zowel qua vormgeving als qua intonatie een meer jeugdige ondertoon, en de illustraties van Rosie Frowinkle zijn een lust voor het oog. Misschien niet wat je van auteur Stephanie Garber zal verwachten, al is het zeker ook voor de liefhebbers van de serie meteen de moeite van het lezen waard. De auteur neemt haar lezers opnieuw mee naar Valenda, naar De olijke vrolijke winterlandkaart om precies te zijn. We volgen oude bekenden, en dan met name Donatella Dragna. Zij is op zoek naar het perfecte geschenk, want haar zus Scarlett organiseert het perfecte winterfeest in de stad.

Het thema kinderfantasieën die tot leven worden gebracht is sterk aanwezig, en het boek is doorspekt met sneeuw, Kerst, en, zoals de landkaart al suggereert, vrolijkheid. De schrijfster weet het bloemrijk te vertellen, en knipoogt subtiel naar enkele klassieke sprookjes. Heel mooi hoe alles passend wordt gemaakt: Zo koop je eierpunch in de Nootmuskaatsteeg, en koop je je speelgoed bij de Speelgoedkist van meneer Guirlande. Uiteraard zijn er nog meer kerstachtige plekken tijdens dit knusse winterfeest te bezoeken, en heeft Scarlett een grote ijsdraaimolen laten komen, kortom, de verhaallijn schreeuwt koud, knus, sfeervol en groots op de meest positieve manier. Het is zogezegd een perfect boek om elk jaar op kerstavond als blijvende traditie te lezen.

Er zit voldoende herkenning in voor de lezers die de serie al hebben gelezen, al is het niet nodig om deze delen eerder gelezen te hebben. Het verhaal is dus prima los te volgen. Hoewel het jeugdig aanvoelt, zitten er ook meer volwassen elementen in verweven, zoals verliefdheid, en licht lichamelijke perikelen. Daarnaast komen enkele serieuze onderwerpen voorbij, die de lezer stof tot nadenken kan geven. Zo wordt er aangestipt dat mensen vaste feestdagen nodig hebben, en dat positiviteit heel belangrijk in het leven is.

In Het spektakel draait het om opmerkelijke verrassingen, en die komen op een merkwaardige manier uit de verf. Het komt erop neer dat Tella het winterfeest van haar leven krijgt, en daarin hebben Legende, haar zus, en enkele oude bekenden ook weer een rol gekregen. Het is een aandoenlijke gebeurtenis zoals men van veel kerst- en winterverhalen kan verwachten. Het spektakel is zeker een knus extraatje voor de liefhebbers van het Caraval-universum. Het zal dan ook voor de nodige nostalgie rondom de serie kunnen zorgen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.