De omslag afbeelding van het boek Dando-Collins, Stephen - De grote ontsnapping
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 3 oktober 2017
Een van de meest bekende films met Steve McQueen in de hoofdrol is The Great Escape, waarin hij samen met tig andere krijgsgevangenen tijdens de Tweede Wereldoorlog weet te ontsnappen uit Stalag Luft Nord. De film is gebaseerd op ware feiten. Het sprak tot de verbeelding; achter slot en grendel zitten en toch proberen te ontsnappen. Dat het een (levensgevaarlijke) sport was om te proberen te ontsnappen, blijkt wel wanneer je De grote ontsnapping van de Australische historicus Stephen Dando-Collins leest.

We zouden het bijna vergeten, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel geallieerde soldaten gevangengenomen. Zelfs toen het tij al was gekeerd, werden er nog duizenden soldaten in kampen opgesloten. Ze werden verdeeld over bezet Duits gebied, dus ook in Polen. Daar maken we kennis met de gevangenen in het Poolse gehucht Schubin, waar een groot krijgsgevangenenkamp staat genaamd Oflag 64. Het is een oord dat is gereserveerd voor officieren. De geallieerde militairen daar proberen op velerlei wijzen te ontsnappen; via tunnels, verstopt in melkwagens of gewoon via de hoofdpoort. Het gebeurt maar zelden dat een poging succesvol is en het is nog zeldzamer dat ze ook echt uit handen van de Duitsers blijven wanneer ze toch buiten de hekken van het kamp weten te komen.

In januari 1945 moet kolonel Schneider, de baas van het kamp, plannen maken om met zijn gevangenen naar West-Duitsland te marcheren. Het is de droom van elke 'kriegie', want daarmee wordt de kans om te ontsnappen levensgroot. En dat blijkt ook, wanneer tig soldaten opeens weg zijn. Voor veel Amerikanen is het echter het begin van de grootste uitdaging; de Russen zijn soms net zo erg als de Duitsers; en bij een soort raid om militairen te ontzetten uit het kamp, mondt deze uit in een ware veldslag.

De grote ontsnapping is een boek over een geschiedenis die weliswaar best bekend is, maar dan op hoofdlijnen. Het is voor het eerst dat een boek met dit detailniveau over het onderwerp is geschreven. Daarmee is het een schat boordevol informatie. De wilskracht en moed die nodig waren om onder de ogen van de Duitse bewakers een tunnel te graven, komt goed tot leven in het boek van Stephen Dando-Collins. De lezer zal meevoelen met de spanning die steeds voelbaar is tijdens een ontsnappingspoging. Daarbij moet wel voor ogen worden gehouden dat lang niet elke krijgsgevangene wilde ontsnappen en ook een daadwerkelijke poging deed. Dat maakt de heroïek van de soldaten die dit wel deden alleen maar groter. Dando-Collins weet dit uitstekend te verwoorden. De titel is wel wat misleidend. Het lijkt erop als de militairen een georkestreerde massale ontsnappingspoging ondernamen, maar dat is niet waar. De mars naar Duitsland was een opportunistische gebeurtenis, die velen wel met beide handen vastpakten.

Dando-Collins doet veel goed in het boek. Hij is gedetailleerd en beschrijft alles met een levendig 'enthousiasme'. Het is duidelijk dat de man veel, heel veel, research heeft gedaan voor De grote ontsnapping. Zelfs kaarten ontbreken niet en het loont uiteindelijk ook de noten te lezen die achterin het boek staan. Het verhaal wordt met de informatie die daarin staat nog meer verrijkt. Wel verzandt Dando-Collins op bepaalde momenten in de details. Het is erg veel informatie dat hij over de lezer uitstrooit en soms zal deze daardoor in verwarring zijn. Want met welke gevangene hebben we nu te maken? En in welk jaar zijn we nu aanbeland? Het verhaal komt echt tot leven tijdens de raid die door de taskforce Baum wordt ondernomen om de laatste krijgsgevangenen te ontzetten. Het blijkt een prestige-operatie van generaal Patton himself te zijn. Want jawel, zijn schoonzoon zit in het kamp. De raid is een complete mislukking en het is bijzonder spannend om de verrichtingen te volgen van deze actie. Het is een soort micro veldslag in de nadagen van de oorlog. Dat maakt de slachtoffers aan beide zijden des te meer cru en laat eens te meer zien dat oorlog het slechtste in de mens naar boven brengt.

De grote ontsnapping is een gedetailleerde weergave van het leven in een krijgsgevangenenkamp en de moed en inventiviteit van deze gevangenen om te ontsnappen. Liefhebbers van oorlogsboeken zullen het boek zeker waarderen.

30 april 2024 1:51

0