als het bloedt stephen king thrillzone recensie thriller.jpg
Auteur(s) Stephen King
5
Review date 8 juli 2020

Om meteen maar duidelijk te zijn: Als het bloedt, van de meester in thrillers zelf, voldoet volledig aan de verwachtingen. Mysterieus, vol spanning en vol onwerkelijke gebeurtenissen die toch wel heel echt zouden kunnen zijn. King vertelt in Als het bloedt vier korte verhalen, die volledig los van elkaar staan.

De telefoon van meneer Harrigan: Craig heeft alleen meneer Harrigan als vriend. Na zijn overlijden blijft Craig de voicemail van meneer Harrigan inspreken als troost. Als Craig op een dag vertelt dat hij wordt gepest, blijkt de pestkop een dag later spoorloos te zijn verdwenen.

Het leven van Chuck: het einde der tijden nadert. Marty Anderson had zich de Apocalyps anders voorgesteld. Overal verschijnen advertenties waarin Chuck wordt bedankt voor 39 jaren geweldige dienst. Kan het einde van de wereld nog worden afgewend?

Als het bloedt: tevens de titel van het boek en het verhaal die voortborduurt op de belevenissen van Holly Gibney. Een bomaanslag op een basisschool eist tientallen levens. Hoe vaker Holly de nieuwsuitzendingen rondom deze aanslag kijkt, hoe meer ze overtuigd is dat de verslaggever iets met de gruwelijke aanslag te maken heeft. De vraag is alleen wat dat dan is.

Rat: Drew Larson trekt zich terug in een afgelegen hut om in alle rust te kunnen schrijven. De vorige keer dat hij dit deed draaide hij volledig door, dit keer lijkt alles echter goed te gaan. Totdat een mysterieuze rat aanbiedt hem te helpen, tegen een prijs.

Voor ieder van de verhalen geldt dat Stephen King je in het verhaal zuigt en je fantasie prikkelt. Geen van de verhalen is met elkaar te vergelijken. In De telefoon voor Meneer Harrigan sluit een jonge Craig vriendschap met een oudere man. Hij laat hem kennismaken met de nieuwste technologie in 2000, de Iphone. Als lezer krijg je geen grip op de gebeurtenissen na zijn overlijden, en King laat de lezer er ook geen grip op krijgen. Je wordt meegesleept in het verhaal en als lezer redelijk ‘verloren’ achtergelaten. King neemt de lezer in 55 pagina’s mee in het einde van de wereld en in het leven van Chuck. Een zeer sterk kort verhaal waar de lezer voortdurend wordt geboeid met een sterk einde. In dit verhaal komt de expertise van King naar voren om in een zeer beperkt aantal bladzijden de lezer mee te slepen en het te doen lijken alsof het verhaal een compleet boek omvat.

Als het Bloedt is met recht ook de titel van het boek. Het is het langste verhaal en bijna een volledig boek te noemen. Bloedstollend van begin tot eind. De lezer wordt overtuigend meegenomen in de zoektocht van Holly, waarbij over de randen van werkelijkheid en onwerkelijkheid wordt gebalanceerd, King ten voeten uit. Daar waar het einde wellicht meer voorspelbaar is dan bij de andere verhaal, is de weg er naar toe meesterlijk bedacht.

Resteert Rat, een onwaarschijnlijk verhaal maar is heel realistisch neergezet. Dit verhaal speelt zich in 2020 af en bevat een bijzondere actualiteit. De hoofdpersoon Drew wordt ziek in de afgelegen hut waar hij verblijft. De wijze waarop komt heel dicht bij de wijze waarop het Covid19 virus zich in deze tijden verspreid. Extra rillingen aanwezig. De lezer krijgt te maken met een conversatie tussen een mens en een rat. Het verhaal wordt beleefd vanuit de gedachten van Drew, die ook zelf twijfelt of wat er gebeurt wel de waarheid is.

Als het bloedt is uniek. Het is mooi dat King in zijn nawoord de lezer toelicht hoe bepaalde verhalen tot stand zijn gekomen en waar de inspiratie vandaan komt. Het is een fascinerend nawoord. Voor degene die King op zijn best wil ervaren is Als het bloedt verplichte kost.

Stephen King (1947) behoeft geen verdere introductie, hij schrijft bestseller na bestseller (lees onze recensies hier) en wereldwijd zijn er al circa 400 miljoen exemplaren van zijn hand verkocht.

Chris van der Brug

26 april 2024 14:05