het pleidooi steve cavanagh thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Eddie Flynn
Auteur(s) Steve Cavanagh
4
Review date 9 oktober 2017

Eddie Flynn is terug! Dit keer moet Flynn er voor de FBI voor zorgen dat David Child, een steenrijke cliënt van de firma, getuigt tegen advocatenkantoor Harland and Sinton. Krijgt hij dit niet voor elkaar dan zal de ex-vrouw van Flynn in de gevangenis belanden.

Het is op het eerste oog niet een lastige klus voor Flynn. Child zou zijn vriendin vermoord hebben en in ruil voor strafvermindering moet hij getuigen tegen het advocatenkantoor dat vrij onethisch met bepaalde regels omgaat. Bij ditzelfde advocatenkantoor werkt de ex-vrouw van Flynn en zij heeft bij haar aanstelling een document ondertekend dat nu nogal belastend voor haar is. Aan alles voelt Flynn dat het verhaal van de FBI rammelt. Is Child wel schuldig aan de moord? En hoe redt hij dan zijn vrouw als dit niet zo is?

Auteur Steve Hamilton schreef al eerder een boek met Eddie Flynn in de hoofdrol. Het boek is inmiddels onder de naam De verdediging opnieuw uitgebracht. Direct achteraan volgt dus Het pleidooi. De uitgeverij heeft er zo voor gezorgd dat beide boeken een mooi geheel vormen.

De kracht van het eerste deel zat hem in de snelle actie. Flynn had destijds 48 uur om zijn dochter te redden. Nu moet hij zijn gebroken gezin weer zien te redden van de ondergang en wederom in zeer weinig tijd. Hoewel er de nodige gelijkenissen zijn met het eerste deel, er ook geregeld teruggekeken wordt naar het eerste deel, zijn de boeken prima afzonderlijk van elkaar te lezen. Cavanagh schrijft wederom in een enorme vaart die de lezer blijft boeien. De actie volgt zich in hoog tempo op en de enorme druk waaronder Eddie Flynn moet werken weet Hamilton prachtig onder woorden te brengen.

Hoewel Het pleidooi een geheel ander verhaal heeft dan het eerdere deel is het wel zo dat Flynn de druk kent van het redden van zijn naasten. De vraag is natuurlijk hoelang zoiets interessant genoeg blijft om te lezen. Voorlopig komt Hamilton hier goed mee weg omdat al het andere om dit punt heen van ijzersterk niveau is. Hij zal dan ook dit niveau moeten blijven vasthouden om de reeks in stand te kunnen houden. Al is het wel de vraag wat Eddie Flynn nu nog kan overkomen na deze twee voor hem zeer heftige delen. De ooit niet zo nette Flynn, probeert namelijk steeds meer zijn leven op orde te krijgen. Helaas blijft het verleden hem maar achtervolgen.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

29 april 2024 23:46

0

Auteur Steve Hamilton schreef al eerder een boek met Eddie Flynn in de hoofdrol. De recensie van Geen tijd om te sterven lees je hier. Het boek is inmiddels onder de naam De verdediging opnieuw uitgebracht. Direct achteraan volgt dus Het pleidooi. De uitgeverij heeft er zo voor gezorgd dat beide boeken een mooi geheel vormen.