De omslag afbeelding van het boek Hamilton, Steve - Deal met de duivel
Auteur(s) Steve Hamilton
4
Review date 16 oktober 2017
Het zou je maar gebeuren. Je zit vast voor de moord op een DEA agent en opeens sta je op straat. Het overkomt Nick Mason. Keerzijde: hij is loopjongen geworden voor de geharde crimineel Darius Cole. Als hij belt, moet Mason klaarstaan. Voor moord, afpersing en andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Voordeel is wel dat Mason de beschikking krijgt over een prachtig landhuis en dito auto's. maar Mason, die vroeg is begonnen in de criminaliteit, voelt dat hij in de val zit. Waar hij vroeger met maatjes Eddie en Finn kraken zette en genoot van de vrijheid, voelt het nu alsof hij wel buiten is, maar alsnog gevangen zit.

Toch zet zijn omgeving vraagtekens bij de plotselinge vrijlating. Heeft hij geklikt? Zijn ex-vrouw, inmiddels hertrouwd met 'Brad', wil niets meer van hem weten. En dat terwijl ze samen een dochtertje van -inmiddels- negen hebben. Het zorgt voor een menselijk randje in een verhaal dat verder gevuld is met criminaliteit en actie. Darius Cole is niet de enige waar Nick Mason zich zorgen over moet maken. Ook de politie maakt jacht op hem, want die hebben nog een appeltje met hem te schillen.

Deal met de duivel is de eerste actiethriller in een serie rondom Nick Mason. Steve Hamilton is niet erg bekend in Nederland, maar mikt met dit boek op de mannelijke lezer die van actie en misdaad houdt. En daarvoor is Deal met de duivel een geschikte kennismaking. Het boek, dat in het Engels The second life of Nick Mason heet, leest als een film. Hamilton schrijft beeldend en legt alles uit aan de lezer. Die hoeft dus weinig moeite te doen om het verhaal te kunnen volgen en zich in te leven. Sommige lezers zullen dit als schools ervaren, maar er is een grote groep die dit juist wel kan waarderen. Hamilton schrijft bovendien simpel en snel, waardoor Deal met de duivel een verhaal is met veel vaart.

De verhaallijn die Hamilton voorschotelt, is interessant. En bovenal geschikt voor het witte doek, want Deal met de duivel lijkt zo uit Hollywood weggelopen. Er gebeurt veel en tegelijkertijd weinig in het boek. De lezer volgt Mason op zijn ontdekkingstocht door een vrij leven en maakt veel met hem mee. Het boek gaat echter vrijwel alleen om Mason, wat het weer tot een klein verhaal maakt. Naast actie en misdaad is er ook ruimte voor romantiek. Mason ontmoet een vrouw en probeert weer in het reine te komen met zijn dochter. Het geeft Deal met de duivel een menselijk tintje en de nodige afwisseling.

De karakters worden slechts oppervlakkig uitgewerkt, op Nick Mason na. Die blijkt een vat vol tegenstrijdigheden te zijn. Enerzijds is het een geharde crimineel, maar is het ook een familieman. Hij doodt mensen, maar doet dat met grote tegenzin en twijfelt aan het nut van zijn daden. Een bijzonder karakter dus.

Deal met de duivel is een laagdrempelige en erg aangename filmisch aandoende actiethriller met een personage waar we nog wel meer over willen lezen!

29 april 2024 20:12

0