Suzanna Esther debuteerde met Wervelstof, en schreef daarnaast onder andere Giftig en Revanche. Fatale twist is haar nieuwste telg, en is opnieuw een eerste boek van een serie.
Hana de Jong is in Friesland opgegroeid, en start haar eigen bedrijf, een reinigings- en ontruimingsdienst, die ze De laatste reis heeft gedoopt. Eerder heeft ze haar moeder door een vreselijk ongeval in Seoul verloren, waardoor ze bij haar familie in Itaewon is ingetrokken. Ze heeft een missie, en dat is dat er geen mens sterft zonder gehoord te worden. Ze krijgt, samen met collega Cho Duri en neef Seok te maken met extreme vervuiling, trauma reiniging en biologisch gevaar. Op een avond na de ontruiming van een woning levert een koerier een dreigbrief met een mysterieus speldje af. Vervolgens ontvangt ze een anonieme e-mail met een schermafdruk van het intranet van een prestigieuze universiteit. Het is een artikel uit 2014 en gaat over een vermeende studiestop van een achttienjarige studente. Helemaal verdacht wordt het, wanneer Hana toevallig een zekere John tegenkomt. Ze raakt verzeilt in een web van intriges waarin een afschuwelijke zaak, dat zich op eerdergenoemde Koreaanse universiteit heeft afgespeeld, in de doofpot gestopt blijkt te zijn.
Er is meteen sprake van een lekker gruwelijk sfeertje in deze thriller dat een herkenbaar Koreaanse ondertoon heeft. Lezers volgen Hana, die in Friesland is opgegroeid, en een reiniging- en ontruiming bedrijf in Korea bezit. Dit bedrijf heet, heel toepasselijk, De laatste reis. Na het ontruimen ontvangt ze op een avond een dreigbrief met een mysterieus speldje. Samen met collega Cho Duri en neef Seok gaan ze op onderzoek uit, en belanden onverhoopt in een opmerkelijke doofpotzaak.
De lezer wordt letterlijk ondergedompeld in de Koreaanse cultuur: 7- Eleven, rijstdrank en kimchi zijn typerende tradities die voor de doorgewinterde Korea liefhebber makkelijk te herkennen zijn. De liefde die de auteur voor het land heeft, spat er dan ook vanaf, en het verhaal zit vol met Koreaanse wijsheden. Er worden meerdere perspectieven gebruikt, welke eerst nauw met elkaar in verbinding staan, en later duidelijk wordt, wat deze karakters met elkaar gemeen hebben.
Hana heeft een heftig achtergrondverhaal, waarvan ze letterlijk een litteken aan heeft overgehouden. Ze vormt samen met haar Koreaanse moeder en Friese vader een bijzondere uitkomst van culturen. De meerdere invalshoeken en achtergrondverhalen van de karakters geeft de lezer te denken. De schrijfster heeft daarmee een gedegen, al dan niet subtiele spanning in de verhaallijn weten aan te brengen.
Het is beklemmend, weerzinwekkend en sereen tegelijk. De personages hebben duidelijk problemen in het leven, waarbij trauma’s voor schokkende emoties en gevoelens zorgen. De auteur vertelt dus ook veel over de Koreaanse cultuur, en hoe belangrijk het voor Koreaanse kinderen is om goed te presteren op school, een toekomst op te bouwen. Wanneer deze kinderen deze druk niet serieus nemen, worden ze op een achterbakse manier gepest. Goed dat er dus een vinger op dit onderwerp wordt gelegd, aangezien pesten gelinkt is aan de vele zelfmoorden in Korea. Zo speelt ook ouderlijke bemoeienis tot in den treure een rol, en is machtsmisbruik één van de dingen dat daaruit voortvloeit. Het gaat ook over schuldgevoel, en rancune blijkt het snel over te nemen. Jaloezie naar mensen met macht en aanzien is ook een stevig onderwerp om over na te denken.
Het betreft een zaak waar niemand naar de politie kan stappen, want die is corrupt, en de personages hebben allemaal wel iets te verliezen. Het gaat ook over disbalans door de emoties angst, argwaan en zelfbehoud. Suzanna Esther leidt haar lezers naar een einde dat voor een eerste boek binnen een serie netjes wordt afgewerkt, maar wel naar een mogelijk vervolg lonkt. Fatale twist is zoals we inmiddels van de schrijfster gewend zijn: een plot met een opmerkelijk karakter, en met een insteek die de lezer ongetwijfeld bijblijft.
Wat vinden lezers...
Fatale Twist Suzanna Esther
Recensie van:
Fatale Twist
Auteur :
Suzanna Esther
Suzanna Esther (1966) is een Nederlandse schrijfster die bekend staat om haar psychologische romans en thrillers. Ze heeft een unieke schrijfstijl waarin ze de donkere kanten van menselijke relaties en emoties verkent, haar werk wordt geprezen om de manier waarop ze psychologische diepgang weet te combineren met een spannend en meeslepend verhaal.
Wijze van lezen:
Recensie-exemplaar ontvangen van Suzanna Esther Poseidon uitgevers in ruil voor mijn recensie. Tevens neem ik deel aan de blogtour. Hartelijk dank dat ik mee mag doen!
Uitgeverij: Poseidon
Genre: thriller
Cover en flaptekst:
Ik zie een vrouw op de cover. Eigenlijk een vrouwelijke pop. Ze kijkt me aan, ze lijkt haar gezicht te verstoppen achter haar haren. Draden komen uit haar rug. Een onderarm is eraf. Net alsof de poppenspeler haar met kracht op de grond heeft gesmeten. Geen leuk speelgoed meer, afgedaan. Ik vind het een krachtige cover. De kleuren vind ik mooi.
De flaptekst is informerend en intens het maakt me nieuwsgierig naar de inhoud van dit boek.
De auteursfoto en informatie vind ik een waardevolle toevoeging.
Quote:
Spanning viert hoogtij in een macaber moordmysterie. Jaloezie, status, afkomst, liefde, geld en macht vechten om voorrang.
Mooie tekst:
Fatale Twist is een spannend moordmysterie dat de grenzen van de Koreaanse cultuur opzoekt en tart.
Het verhaal:
Als de in Friesland opgegroeide Koreaanse Hana de Jong tijdens een familiebezoek in Seoul na een afschuwelijk voorval haar moeder verliest, besluit ze om bij haar familie in Itaewon in te trekken. Ze start haar eigen bedrijf: De laatste reis, een reinigings- en ontruimingsdienst.
Hana en collega Cho Duri krijgen te maken met extreme vervuiling, trauma reiniging en biologisch gevaar na overlijden. Na de ontruiming van een woning levert een koerier een dreigbrief met een mysterieus speldje af.
Diezelfde avond ontvangt Hana een anonieme e-mail met een schermafdruk van het intranet van een prestigieuze universiteit. Het artikel uit 2014 gaat over een vermeende studiestop van een achttienjarige studente, Park June-Hei.
Hana, Duri en Seok raken verstrikt in een web van intriges rond een afschuwelijke doofpotzaak, die een bedreiging vormt voor hun levens.
Mijn leesbeleving:
Ik ben zeer aangenaam verrast door dit verhaal. Het is origineel en ongelooflijk krachtig geschreven. De schrijfstijl is beeldend en filmisch. De hoofdstukken geven duidelijk aan welke personage aan het woord is. Suzanna Esther bezit het vermogen dat zij de lezer meesleurt in het verhaal. En dat niet alleen ze laat de lezer ook in de hoofden van de personages kruipen. Zodoende leerde de lezer de personages tot in de diepste krochten van hun brein kennen. Voor mij voelde het alsof ik overal bij was. Ik zag de wereld door de ogen van de personages. Hun wereld werd de mijne. En niet alleen dat doordat de lezer diverse personages leert kennen zie je van alle kanten het hele plaatje: van dader, slachtoffer en diegenen die erin meegetrokken worden. En alles komt gaandeweg samen.
De hoofdstukken met Hana de Jong vond ik door de gehanteerde ik-vorm ongelooflijk intens. Het verliet me niet meer. Ook de inkijk in de Koreaanse cultuur, taal en levensstijl vond ik fascinerend en geloofwaardig overkomen. De inkijk in het dagelijks leven van Koreanen draagt bij aan een prachtig geschreven verhaal. Als westerling weet je weinig tot niets van Korea. Dit verhaal was daarom zeer leerzaam. De diverse Koreaanse gerechten deed me watertanden. Ze deden me denken aan het boek Het laatste verhaal van Mina Lee geschreven door Nancy Jooyoun Kim.
De sfeer in dit verhaal is spannend en kruipt onderhuids. Vreselijk hoe afkomst, status, geld en macht iemands zienswijze op het leven kunnen vergiftigen. Hartverscheurend en rauw hoe jaloerse haat onderhuids kan pulseren en zo krachtig wordt in groepsverband waardoor de uiteindelijke uitbarsting zo fataal kan zijn. Ik voelde me er zo ontgoocheld, boos en verdrietig over.
En dat alles uit de kast werd getrokken om de waarheid aan het daglicht te onttrekken. Misselijkmakend. En alles zo ingericht op de allerhoogste prestaties, uiterlijke schoonheid met verder geen ruimte voor empathie. Ook de link met Friesland vond ik als Friezin zijnde mooi gedaan. Het werk dat Hana deed vond ik respectvol. Ook dit komt geloofwaardig over. Het komt grotendeels overeen met het non-fictie boek Is dit uw werk van Maurits Knegt. Je kunt merken dat Suzanna Ester ongelooflijk secuur research heeft gepleegd om alles in haar boek te doen kloppen.
De opbouw is sterk en doorheen het hele verhaal blijft de spanning intact. Stapsgewijs toe werkend naar de finale waarin de gruwelijke waarheid boven tafel komt. De plot is alles onthullend en blijft je bij.
Ik was al fan van Suzanna Esther haar boeken maar nu nog meer.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren
Suzanna Esther heeft een ijzersterke thriller geschreven die tot in de finesse de menselijke geest toont en tot waar mensen in staat zijn. Hartverscheurend, gruwelijk, rauw maar ook anderen aanzetten om enthousiasme en doorzettingsvermogen de onderste steen boven te krijgen voor de waarheid. Een ware strijd als blijkt dat sommigen niet willen dat de waarheid onthuld wordt en zelf voor God gaan spelen. Gevaarlijk en ijzingwekkend spannend.
Ook biedt dit verhaal een fascinerende en leerzame inkijk in de Koreaanse cultuur, taal, levenswijze en keuken. Ook de Friese roots komen ruimschoots aan bod. Suzanna Esther heeft mij opnieuw betoverd en vermaakt met haar verhaal. Een bewonderingswaardig goed uitgewerkte cast aan personages. Met een beeldende en filmische schrijfstijl. Alles zo tastbaar en voelbaar, onderhuids kruipend en pas loslaten als de plot daar is.
Ook de verklarende woordenlijst achterin vind ik leerzaam en waardevol.
Bedankt dat ik jouw verhaal mocht lezen en recenseren en deel mocht nemen aan de blogtour.
Een sinister Koreaans spinnenweb
Een sinister Koreaans spinnenweb, waarbij de hoofdpersonen via hun eigen spinrag langzaam richting het centrum bewegen. De auteur weet op op meesterlijke wijze de (Koreaanse) kapitalistische machtsverhouding te belichten, waarbij de waarheid een ondergeschikt gegeven blijkt. Bedrog, geweld, corruptie en bedreigingen alles om de waarheid te verdoezelen en de reputatie van multinationals, prestigieuze universiteiten en de financiële elite in stand te houden. Dit alles gelardeerd met hedendaagse Koreaanse feiten en wetenswaardigheden en aan de hand genomen door Hana de Jong dochter van een Friese vader en Koreaanse moeder, die haar eigen speciale bedrijf runt in Zuid Korea. Een heerlijke pageturner.