fatale twist suzanna esther thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Hana de Jong
Auteur(s) Suzanna Esther
Uitgeverij(en) Poseidon Uitgevers
4
Review date 22 september 2024

Suzanna Esther debuteerde met Wervelstof, en schreef daarnaast onder andere Giftig en Revanche. Fatale twist is haar nieuwste telg, en is opnieuw een eerste boek van een serie.

Hana de Jong is in Friesland opgegroeid, en start haar eigen bedrijf, een reinigings- en ontruimingsdienst, die ze De laatste reis heeft gedoopt. Eerder heeft ze haar moeder door een vreselijk ongeval in Seoul verloren, waardoor ze bij haar familie in Itaewon is ingetrokken. Ze heeft een missie, en dat is dat er geen mens sterft zonder gehoord te worden. Ze krijgt, samen met collega Cho Duri en neef Seok te maken met extreme vervuiling, trauma reiniging en biologisch gevaar. Op een avond na de ontruiming van een woning levert een koerier een dreigbrief met een mysterieus speldje af. Vervolgens ontvangt ze een anonieme e-mail met een schermafdruk van het intranet van een prestigieuze universiteit. Het is een artikel uit 2014 en gaat over een vermeende studiestop van een achttienjarige studente. Helemaal verdacht wordt het, wanneer Hana toevallig een zekere John tegenkomt. Ze raakt verzeilt in een web van intriges waarin een afschuwelijke zaak, dat zich op eerdergenoemde Koreaanse universiteit heeft afgespeeld, in de doofpot gestopt blijkt te zijn.

Er is meteen sprake van een lekker gruwelijk sfeertje in deze thriller dat een herkenbaar Koreaanse ondertoon heeft. Lezers volgen Hana, die in Friesland is opgegroeid, en een reiniging- en ontruiming bedrijf in Korea bezit. Dit bedrijf heet, heel toepasselijk, De laatste reis. Na het ontruimen ontvangt ze op een avond een dreigbrief met een mysterieus speldje. Samen met collega Cho Duri en neef Seok gaan ze op onderzoek uit, en belanden onverhoopt in een opmerkelijke doofpotzaak.

De lezer wordt letterlijk ondergedompeld in de Koreaanse cultuur: 7- Eleven, rijstdrank en kimchi zijn typerende tradities die voor de doorgewinterde Korea liefhebber makkelijk te herkennen zijn. De liefde die de auteur voor het land heeft, spat er dan ook vanaf, en het verhaal zit vol met Koreaanse wijsheden. Er worden meerdere perspectieven gebruikt, welke eerst nauw met elkaar in verbinding staan, en later duidelijk wordt, wat deze karakters met elkaar gemeen hebben.

Hana heeft een heftig achtergrondverhaal, waarvan ze letterlijk een litteken aan heeft overgehouden. Ze vormt samen met haar Koreaanse moeder en Friese vader een bijzondere uitkomst van culturen. De meerdere invalshoeken en achtergrondverhalen van de karakters geeft de lezer te denken. De schrijfster heeft daarmee een gedegen, al dan niet subtiele spanning in de verhaallijn weten aan te brengen.

Het is beklemmend, weerzinwekkend en sereen tegelijk. De personages hebben duidelijk problemen in het leven, waarbij trauma’s voor schokkende emoties en gevoelens zorgen. De auteur vertelt dus ook veel over de Koreaanse cultuur, en hoe belangrijk het voor Koreaanse kinderen is om goed te presteren op school, een toekomst op te bouwen. Wanneer deze kinderen deze druk niet serieus nemen, worden ze op een achterbakse manier gepest. Goed dat er dus een vinger op dit onderwerp wordt gelegd, aangezien pesten gelinkt is aan de vele zelfmoorden in Korea. Zo speelt ook ouderlijke bemoeienis tot in den treure een rol, en is machtsmisbruik één van de dingen dat daaruit voortvloeit. Het gaat ook over schuldgevoel, en rancune blijkt het snel over te nemen. Jaloezie naar mensen met macht en aanzien is ook een stevig onderwerp om over na te denken.

Het betreft een zaak waar niemand naar de politie kan stappen, want die is corrupt, en de personages hebben allemaal wel iets te verliezen. Het gaat ook over disbalans door de emoties angst, argwaan en zelfbehoud. Suzanna Esther leidt haar lezers naar een einde dat voor een eerste boek binnen een serie netjes wordt afgewerkt, maar wel naar een mogelijk vervolg lonkt. Fatale twist is zoals we inmiddels van de schrijfster gewend zijn: een plot met een opmerkelijk karakter, en met een insteek die de lezer ongetwijfeld bijblijft.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.

Dirk Ribbeling

15 oktober 2024 15:11

5

Een sinister Koreaans spinnenweb, waarbij de hoofdpersonen via hun eigen spinrag langzaam richting het centrum bewegen. De auteur weet op op meesterlijke wijze de (Koreaanse) kapitalistische machtsverhouding te belichten, waarbij de waarheid een ondergeschikt gegeven blijkt. Bedrog, geweld, corruptie en bedreigingen alles om de waarheid te verdoezelen en de reputatie van multinationals, prestigieuze universiteiten en de financiële elite in stand te houden. Dit alles gelardeerd met hedendaagse Koreaanse feiten en wetenswaardigheden en aan de hand genomen door Hana de Jong dochter van een Friese vader en Koreaanse moeder, die haar eigen speciale bedrijf runt in Zuid Korea. Een heerlijke pageturner.