giftig suzanna esther thriller recensie.jpg
Auteur(s) Suzanna Esther
Uitgeverij(en) Poseidon Uitgevers
4
Review date 11 november 2021

Voor de Nederlandse auteur Suzanna Esther is een verhaal schrijven niet voldoende. Het moet ook nog ergens over gaan, het liefst een thema dat door veel lezers herkend wordt. Voorbeelden daarvan zijn haar vier eerder verschenen boeken. Die trend probeert zij door te zetten met haar onlangs verschenen boek Giftig, een verhaal met een sterk psychologische lading en veel verborgen geheimen. Thema’s als onderdrukking van vrouwen, ontkenning van de waarheid en overeind houden van een bepaalde levensstandaard komen hierin ruimschoots aan de orde.

In Giftig wordt psychologe Mara van de Berghe door haar vriendin Annelies de Korte, tevens eigenaar van een psychologisch onderzoeksbureau naar Huis ten Have in de gemeente Veenbrug in de provincie Groningen gestuurd voor een tijdelijke opdracht. Mara zal een maand intern gaan bij de familie Van Haeften waar barones Louise Victoria van Haeften Bureel de scepter zwaait. In die maand zal ze de 9-jarige Annabelle van Haeften moeten diagnosticeren. De aanleiding voor de diagnose zijn haar gedragsproblemen en Mara zal, na een nauwkeurige diagnose, met een behandelplan moeten komen. Bij aankomst is haar eerste indruk in een landhuis van vergane glorie terecht te zijn gekomen…

‘Mijn blik gleed over zijn slanke lichaam, zijn ontwapenende gelaatstrekken. De glans van het buitenlicht in zijn prachtige ogen was onweerstaanbaar’

Het verhaal is nagenoeg volledig vanuit het personage Mara van Berghe verteld waarbij al snel een hoge psychologische spanning wordt opgebouwd. Binnen het landgoed hebben de hoofdbewoners en hun personeel allemaal een beladen en geheimzinnig verleden waar moeilijk informatie uit op te tekenen valt. De enige opening die Mara kan vinden is via Thomas van Willingen, zoon van de inwonende huishoudster. Thomas studeert psychologie en doet onderzoek voor zijn scriptie naar de geschiedenis van het landgoed en haar bewoners.

Samen vinden ze een scala aan verborgen familiegeheimen en Mara concludeert al snel dat het gedrag van Annabelle is terug te voeren naar de leefwijze van de aristocratisch ogende levensstijl van de eigentijdse familie Van Haeften.

Suzanna Esther heeft met Giftig een uitstekend psychologisch beladen spannende roman geschreven. Met sterke personages waarin de protagonist Mara van den Berghe positief uitblinkt, wordt de leefwijze van de familie Van Haeften laag voor laag afgepeld. Zoals een worm de grond in kruipt, daalt Mara steeds dieper in de haarvaten van de familie. De vondst van een zorgvuldig bewaard gebleven familiearchief schept niet alleen veel duidelijkheid maar tevens blijken er redenen genoeg aanwezig om het verborgen te houden.

Samengevat is Giftig een uitstekend geschreven verhaal waarin de psychologische lading hoogtij viert. Uitstekend opgezet plot met sterk neergezette personages die, samen met hun schilderachtig omschreven omgeving een sfeer creëren die Agatha Christie zeker niet zou misstaan. De auteur toont hier haar bijzondere klasse aan in de toch altijd wat diffuse psychologische wereld.

Kuikentje1982

28 maart 2024 23:53

5

Dit boek heeft veel in zich. Spanning een beetje romance. Het boek leest makkelijk weg (was lastig om soms weg te leggen).

Gea Krikken-Elzing

28 maart 2024 23:53

4

Suzanna Esther ((1966) studeerde Literatuurwetenschap en Psychologie.
In 2017 verscheen haar debuut Wervelstof, in 2018 de psychologische thriller De stem, gevolgd door de reeks 202 Kamp Alpha – De pest meester en 2021 Kamp Alpha – De nieuwe wereld.

Na een heftige periode grijpt verandermanager en psycholoog Mara van den Berghe met beide handen een tijdelijke klus aan.

In opdracht van de eigenaar van een psychologisch onderzoeksbureau, verblijft Mara een maand intern op landgoed Huis ten Have te Veenbrug in Groningen. Het landgoed heeft een rijke geschiedenis en diende van 1882 tot 1893 als psychiatrische kliniek voor vrouwen.

Het doel is een negenjarig meisje met gedragsproblemen, Annabelle van Haeften, te observeren, te diagnosticeren en een behandelplan op te stellen. Maar waar is Annabelles vader en wat is er met haar moeder? Waarom ligt het bewaard gebleven archief nog niet in het museum van Veenbrug? Welke geheimen worden er door de familie van Haeften en het personeel verzwegen of zelfs toegedekt?

Algauw vermoedt Mara dat de oorzaak van Annabelles problematiek weleens in de geheimzinnige en verstoorde familiedynamiek is te vinden. Samen met Thomas van Willingen, zoon van de huishoudster en student Psychologie, gaat Mara op onderzoek.

Als er een moord wordt gepleegd, is het einde nabij...

Het boek is geschreven met een prettige schrijfstijl en korte hoofdstukken, bijna helemaal vanuit het standpunt van Mara. Vanaf het begin is er een psychologische spanning opgebouwd, die door het hele boek blijft tot het eind. Het slot is goed uitgewerkt en heel anders dan andere boeken. Het is geen open eind, maar laat veel ruimte over tot eigen verbeelding.

Embe

28 maart 2024 23:53

4

Psychologe Mara gaat voor een tijdelijke opdracht intern bij de familie Van Haeften op het landgoed Huis Ten Have, wat in een ver verleden een psychiatrische inrichting voor vrouwen was. Mara gaat daar de 9-jarige Annabelle observeren en diagnosticeren, vanwege haar gedragsproblemen. Er ontspint zich een spannend en aangrijpend verhaal, waarin de goed uitgewerkte personages zich evolueren en er ook een kijkje wordt gegeven in de (veranderende) verhoudingen tussen man en vrouw. Suzanna Esther heeft het verhaal mooi neergezet, in korte hoofdstukken, met spannende twisten en zonder losse eindjes. Ik vond het moeilijk om tijdens het lezen het boek weg te leggen en zou zeker aanraden om het boek te lezen!

Marleen Van den Berghe

28 maart 2024 23:53

5

Mara van den Berghe is psychologe en is maar al te blij als ze een opdracht krijgt, weg van huis, weg van Victor met wie de relatie fout liep .
De opdracht komt van Annelie van praktijk De Kern. Mara zal gedurende een maand Annabelle, een problematisch kind van 9 jaar observeren, diagnosticeren en een therapieplan opstallen.
Annabelle woont samen met haar familie en personeel in huis ten Have, op een uitgestrekt landgoed in het Noorden van Nederland. Het gebouw was lang geleden een psychiatrisch ziekenhuis voor vrouwen.
Al van bij haar aankomst voelt Mara een merkwaardige sfeer en naarmate ze contact heeft met de verschillende bewoners ondervindt ze een negatieve energie, een kille en dreigende sfeer, een latente vijandigheid.
Het kind Anna(belle) vertoont onaangepast en onvoorspelbaar gedrag en Mara’s rol is niet echt duidelijk. Wordt ze gezien als gouvernante? Als opvoedster? Als …
De familie met ‘Mamère’ aan het hoofd is bijzonder complex.
Waar is de vader van Anna? Hoe zit het met de moeder? Wie heeft haar eigenlijk aangeworven? Waarom is Eline zo weinig te zien? Wat is de rol van oom Richard? En dan nog heel wat huispersoneel, met wie de contacten ook afstandelijk en afgemeten zijn. Er heerst een rigied protocol.
En dan is er Thomas, de student psychologie die een zeer goed contact heeft met Anna. Kan hij een bondgenoot worden?
Annabelle is een kind met ‘littekens’, opgelopen ergens 3jaar geleden. Maar wat is er dan gebeurd? Mara wil dit grondig onderzoeken en duikt in het familiesysteem. Volgens haar ligt daar ergens de oorzaak van de problemen van Anna. Ze doet dit zeer bedachtzaam want iedereen heeft blijkbaar geheimen die angstvalig worden afgeschermd. Dankzij het archiveringswerk van Thomas kan ze toch dieper graven en valt ze van de ene verrassing in de andere.
Suzanna Esther schrijft heel beeldend zodat we alles en iedereen zo voor onze ogen zien en meegezogen worden in het huis en de omgeving, samen met Mara. De karakters komen haarscherp aan bod.
Dit is een boek dat je niet kan wegleggen, niet alleen om het verhaal maar ook omwille van zijn vele diepgaande thema’s. Het gaat over relaties, over familiesystemen en -traditie, over man-vrouwrelatie, over machtsverhoudingen, over standen en rangen … Maar het gaat vooral over verbondenheid, over warmte en genegenheid voor dat kleine meisje dat beschadigd is.
Vandaar kan je dit boek gerust kwalificeren als psychologische thriller. Het verhaal is zorgvuldig opgebouwd en leidt ons uiteindelijk naar een verrassend einde.