bloemeneiland suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 29 juli 2024

In Bloemeneiland neemt Suzanne Vermeer je mee naar het betoverende Madeira, een eiland vol kleurrijke bloemenvelden, pittoreske steden en een rijke cultuur. Het verhaal opent met Pien, een veertiger die na het overlijden van haar moeder door een emotionele achtbaan gaat. Het verlies brengt haar leven uit balans en om niet volledig onder haar verdriet te bezwijken, besluit ze samen met haar beste vriendin Leonor een vakantie te plannen. Terwijl ze nog twijfelen over de bestemming, ontvangt Pien een mysterieus bericht dat hen naar het zonnige Madeira leidt.

De kern van het verhaal draait om Pien’s zoektocht naar het verleden van haar moeder, een verleden dat ze nooit van wist. Bij het opruimen van haar moeders spullen stuit ze op een brief die onthult dat haar moeder toch een ander verleden had dan Pien ooit had gedacht. De brief leidt hen naar Madeira, waar Pien’s moeder veertig jaar geleden in de horeca en zwanger raakte. Dit onverwachte mysterie vormt de ruggengraat van het verhaal en brengt Pien en Leonor op een spannend avontuur vol uitdagingen en onthullingen.

Vermeer slaagt erin haar personages levendig en geloofwaardig neer te zetten. Pien, met haar zoektocht naar het verleden van haar moeder, is een intrigerend en sympathiek hoofdpersonage. Haar emoties en twijfels zijn zeer herkenbaar, wat haar menselijk en benaderbaar maakt. Leonor, Pien’s steun en toeverlaat, voegt een dynamische en ondersteunende laag toe aan het verhaal. De interactie tussen de twee vrouwen, hun vastberadenheid en de manier waarop ze elkaar door moeilijke momenten heen slepen, zorgen voor een boeiende leeservaring. Deze personages dragen aanzienlijk bij aan de aantrekkingskracht van dit zomerse mysterie op Madeira.

Vermeers beschrijvingen van Madeira zijn rijk en gedetailleerd, waardoor het eiland echt tot leven komt. Van de kleurrijke bloemenvelden tot de bruisende steden en heerlijke lokale gerechten, elke pagina ademt de sfeer van dit prachtige eiland. Als lezer waan je je echt op Madeira, wandelend door de schilderachtige straatjes en genieten van het zonnige klimaat. De cover draagt bij aan deze beleving; de vrouw die wandelt tussen de bloemenpracht nodigt uit om h het boek op te pakken en mee te nemen op je eigen zomers avontuur.

Hoewel de diepgang niet het sterkste punt is van Vermeers boeken, maken ze dat ruimschoots goed door hun toegankelijkheid en de manier waarop ze je weten mee te slepen. De lichte, vlot geschreven stijl maakt Bloemeneiland ideaal voor een ontspannen leeservaring, perfect voor op het strand of tijdens een vakantie. Voor lezers die even willen ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen en zich willen verliezen in een spannend verhaal met een vleugje mysterie, is dit boek een uitstekende keuze.

Wat Bloemeneiland bijzonder bevredigend maakt, is de manier waarop Vermeer de verhaallijnen en mysteries uiteindelijk samenbrengt. Naarmate de puzzelstukjes in elkaar vallen, wordt duidelijk hoe goed de plot is opgebouwd. Elk element krijgt een plek en de vragen die gedurende het verhaal zijn opgeworpen, worden zorgvuldig beantwoord. Hierdoor voelt het einde niet alleen logisch, maar ook echt afgerond, wat zorgt voor een bevredigende leeservaring.

Bloemeneiland biedt een spannende vakantiethriller met een meeslepend mysterie en een prachtige setting. Vermeer combineert elementen van spanning, avontuur en persoonlijke groei op een manier die zowel ontspannend als boeiend is. Het is een aanrader voor liefhebbers van lichte, meeslepende verhalen die zich afspelen op exotische locaties. Dit boek zal je zeker doen verlangen naar een reis naar het zonovergoten Madeira, terwijl je geniet van een intrigerend verhaal over familiegeheimen en zelfontdekking. Er is maar een koningin van de vakantiethriller en die heet Vermeer.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.