koraalrif suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
3
Review date 24 oktober 2022

Koraalrif gaat verder waar Roadtrip eindigde. Voor wie de boeken niet direct achter elkaar aan leest, is het even schakelen. Hoe zat het ook al weer?

In Roadtrip [check onze recensie hier] maken Paula Visser en haar man een rondreis in een camper langs de westkust van Amerika. Tijdens deze reis wordt Jim, een kennis uit het verleden van Paula vermoord en verdwijnt haar man na een ruzie.

In Koraalrif gaat het verhaal verder als de weduwe van Jim vraagt of Paula wil helpen om uit te zoeken wie zeven jaar geleden Lucy, Jims assistente, heeft vermoord. Destijds werd namelijk gedacht dat Jim hier een rol in speelde. Paula gaat samen met privédetective Stewart op onderzoek uit. Maar tijdens de zoektocht worden ze flink tegengewerkt, iemand wil niet dat de waarheid boven tafel komt.

Het moment dat Paula en Stewart besluiten om de moord op Lucy te onderzoeken is de start van een aaneenschakeling van actie in het verhaal. Doordat je de personages al kent vanuit Roadtrip, kan het verhaal direct los en zit je er gelijk middenin. Als lezer word je dan ook direct meegezogen in de zoektocht en je voelt de hete adem van degene die probeert Paula en Stewart te dwarsbomen.

Oke, toegeven de verhaallijn is hier en daar voorspelbaar, maar Vermeer weet toch iedere keer weer een draai te geven aan het verhaal waardoor de spanning aanwezig blijft en je in sneltreinvaart door wilt. Uiteindelijk zal het voor veel lezers niet lang onduidelijk zijn wie er achter de moord zat, maar Vermeer heeft op het einde nog een kleine verassing in petto waardoor je het boek uiteindelijk toch met een goed gevoel dichtdoet. Ook Koraalrif mag weer aansluiten in het rijtje van succesvolle spannende zomerthrillers.

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). All-inclusive (2006) was zijn eerste boek en werd meteen een bestseller. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten. Suzanne Vermeer is de bestverkopende Nederlandse thrillerauteur van dit moment.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.