midwinter suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
4
Review date 24 november 2020
“Een tweede kans. Het leven zit er vol mee, met tweede kansen, maar je moet ze niet alleen zien, je moet ze ook nog durven pakken.”

De nieuwe winterthriller Midwinter van Suzanne Vermeer draait om Alice de Vreede. Alice is 21 jaar en heeft net te horen gekregen dat ze is ingeloot voor de studie geneeskunde. Om dit te vieren, en omdat ze de komende jaren waarschijnlijk maar weinig tijd zal hebben voor ontspanning, gaat ze samen met haar vriendengroepje op skivakantie. Maar wat begint als een heerlijke vakantie krijgt een vreselijk einde, en dat is allemaal Alice haar schuld...

Acht jaar later is Alice weer terug in Utrecht waar ze sinds kort in het ziekenhuis werkt. Bij toeval komt ze hier weer in contact met haar vriendengroepje die ze na het skiongeval niet meer heeft gezien. Ilse, de zus van haar beste vriendin Olga, heeft namelijk een harttransplantatie gehad en voelt ze sterker dan ooit. Ze wil dan ook de beroemde Grand Tour de Trois Vallées skiën en vraagt Alice of ze haar wil begeleiden. Alice is een zeer ervaren skiester en met haar medische kennis kan ze ook ingrijpen als dat nodig mocht zijn.

Alice twijfelt, ze heeft sinds het ongeval niet meer geskied, en heeft haar vrienden 8 jaar lang niet gesproken. Op aanraden van haar psycholoog besluit ze om toch mee te gaan. In eerste instantie verloopt de tocht goed, maar dan slaat het weer plotsklaps om. De onderlinge spanningen lopen ondertussen hoog op en dan worden ze geconfronteerd met hun ergste nachtmerrie. Om het er levend van af te brengen moet Alice de strijd aan met haar verleden.

Voor de liefhebbers van de boeken van Vermeer is ook Midwinter weer simpelweg genieten. Het voldoet aan alle verwachtingen die je als trouwe fan kunt hebben; luchtig vermaak met een vleugje spanning en dat in een winterse setting. Het verhaal leest zeer gemakkelijk weg, en vanaf de eerste pagina wordt je meegezogen in het verhaal. Wie in dit boek begint, kan het dan ook niet zo maar meer wegleggen. De personages zijn niet heel erg uitgediept, en de 29-jarige Alice komt zo nu en dan over als je betweterige schoonmoeder die alles beter weet, maar wie dit voor lief neemt heeft weer een paar uur prima vermaak.

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). All-inclusive (2006) was zijn eerste boek en werd meteen een bestseller. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.

26 april 2024 0:56

0

Voor de liefhebbers van de boeken van Vermeer is ook Midwinter weer simpelweg genieten (lees hier onze andere recensies). Het voldoet aan alle verwachtingen die je als trouwe fan kunt hebben; luchtig vermaak met een vleugje spanning en dat in een winterse setting. Het verhaal leest zeer gemakkelijk weg, en vanaf de eerste pagina wordt je meegezogen in het verhaal. Wie in dit boek begint, kan het dan ook niet zo maar meer wegleggen. De personages zijn niet heel erg uitgediept, en de 29-jarige Alice komt zo nu en dan over als je betweterige schoonmoeder die alles beter weet, maar wie dit voor lief neemt heeft weer een paar uur prima vermaak.