nachtvorst suzanne vermeer thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
3
Review date 10 november 2021

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten. Wie de boeken nu schrijft, is een groot geheim. De thrillers van Vermeer worden uitgegeven in het stramien van de seizoenen. Hoog tijd voor Nachtvorst.

Volgens een eeuwenoude mythe laat de Nachtvorst 15-jarige kinderen in Noorwegen verdwijnen. Vijfentwintig jaar geleden is tijdens een nachtje wildkamperen het broertje van Freya op mysterieuze wijze verdwenen. De inwoners van Stavanger en de politie gooien het al snel op de Nachtvorst.

Nu, vijfentwintig jaar later, wordt Lieke gebeld door haar vriendin Birgit uit Noorwegen. De zoon van hun vriendin Freya is ook verdwenen, en het lijkt alsof de Nachtvorst weer heeft toegeslagen. Als Lieke op haar werk een traumatische ervaring meemaakt, besluit ze om even afstand te nemen van haar leven in Nederland en ze keert terug naar Noorwegen. De plek waar ze vroeger als kind regelmatig naar toeging en waar haar oma nog altijd woont. Samen met Birgit gaat ze op onderzoek uit en probeert de politie op geheel eigen wijze een handje te helpen. Zal nu eindelijk duidelijk worden of de Nachtvorst echt bestaat?

De boeken van Suzanne Vermeer zijn heerlijk leesvoer. Nachtvorst is daar zeker geen uitzondering op. De vlotte, luchtige schrijfstijl die leest als spreektaal helpt hierbij. Zoals iedere titel begint ook deze winterthriller met een spannend proloog. Hierdoor ben je meteen gegrepen. Over wie gaat dit? Wat is  er gebeurd? hoe loopt dit af? De antwoorden op die vragen blijven nog even goed bewaard.

Lieke Brouwer is het hoofdpersonage van het boek. Hoewel het personage niet heel erg wordt uitgediept is het als lezer niet moeilijk om je in haar te verplaatsen. Ook de andere personages in het boek zijn redelijk oppervlakkig uitgewerkt. Ondanks dat weet Vermeer zoals altijd een goede verhaallijn neer te zetten, en wordt de lezer regelmatig getrakteerd op spannende scenes. Aan de ontknoping wordt nog een verrassende twist meegegeven en is de cirkel rond. Nachtvorst is een lekkere, winterse thriller die je met gemak in één adem uitleest. Niet teveel pretenties, maar vooral een hoop vermaak. Precies wat je van een boek van Suzanne Vermeer verwacht.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.