souvenir suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
3
Review date 9 juli 2020

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). All-inclusive (2006) was zijn eerste boek en werd meteen een bestseller. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten.

Zoals we van Suzanne Vermeer gewend zijn, begint Souvenir weer met een spannend proloog. Een korte passage die er meteen voor zorgt dat je nieuwsgierigheid gewekt is. Dan maken we kennis met Nienke Dijkstra, een alleenstaande moeder. Naast de zorg voor haar 6-jarige zoontje Levi, is Nienke ook mantelzorger van haar moeder. Nienke’s moeder Carolien heeft Alzheimer en deze ziekte slaat steeds meer gaten in haar geheugen. Nu haar moeder nog goede momenten heeft gaat Nienke met Carolien op vakantie naar Umbrië, de plek waar haar moeder een deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Ze gaan een kookcursus volgen in een bed & breakfast in Todi.

Ondertussen ontvangt journalist Lorenzo Bianchi in Florence een dagboek in zijn brievenbus. Lorenzo is in een artikel zeer kritisch geweest over de politicus Mattareze die op het punt staat de macht in het land over te nemen. Het dagboek, van een anonieme afzender, geeft hem een tip voor een interessant verhaallijn over Mattareze. Lorenzo ziet een kans voor een uniek verhaal en gaat op onderzoek uit, maar al snel blijkt dat niet iedereen daar blij mee is.

Als Nienke op een ochtend wakker wordt in de bed & breakfast blijkt dat haar moeder wordt vermist. De Italiaanse politie wil haar niet helpen, aangezien haar moeder nog geen 24uur vermist is, maar Nienke is ten einde raad. Carolien heeft zo nu en dan heldere momenten, maar ook momenten waarin ze geen idee lijkt te hebben wat ze doet. Ze komt tot de ontdekking dat haar moeder een taxi naar Florence heeft genomen, de plek waar ze als tiener een aantal jaren woonde. In de taxi heeft ze het medaillon wat ze altijd draagt verloren. Met het medaillon als enige aanwijzing gaat Nienke naar Florence om op onderzoek uit te gaan, maar ondertussen speelt zich in Nederland nog een drama af.

Suzanne Vermeer heeft met Souvenir weer een fijn boek afgeleverd. Het boek leest vlot weg, en als lezer waan je je al snel in Italiaanse sferen. Vermeer beheerst hiervoor de techniek om beschrijvend te schrijven heel goed. Soms zelfs iets te goed, en voelt het teveel als een trucje. Of zit er in dit verhaal zelfs een stukje product placement? De halve pagina waarin wordt uitgeweid over de kruidige sinaasappellikeur Aperol Spritz leest namelijk als een goedkope reclame.

Gelukkig blijft het hierbij en weet Vermeer de spanning goed op te bouwen. De speurtocht naar het verleden van Mattareze en de zoektocht naar Carolien worden goed opgebouwd en op natuurlijke wijze worden deze verhaallijnen in elkaar gevlochten. Waar Vermeer een kans laat liggen is de manier waarop Lorenzo in het begin van zijn onderzoek behoorlijk wordt gedwarsboomd, maar op een gegeven moment vrij baan lijkt te hebben. Hier verwacht je als lezer nog een spannend moment, maar die verwachting wordt helaas niet beloond.

Leuk detail is dat we in dit boek kennismaken met Claudette, een van de eigenaren van de bed & breakfast in Todi, waar Nienke en Carolien verblijven. Aan het einde van het boek vormt dit de teaser naar het volgende boek van Vermeer. In de tweede helft van 2020 verschijnt Waterland. En met de teaser die we hebben gekregen, kijken we daar weer met genoegen naar uit.

Souvenir van Suzanne Vermeer is een heerlijk spannend boek voor bij het zwembad. Vermeer laat wederom zien de koning/koningin (want wie schuilt er nu achter het pseudoniem?) te zijn van de vakantiethriller!

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.

29 maart 2024 14:55

0
Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). All-inclusive (2006) was zijn eerste boek en werd meteen een bestseller. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten (lees hier onze recensies).