waterland suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.png
Auteur(s) Suzanne Vermeer
3
Review date 1 augustus 2020

Waterland is een extra minithriller deze zomer van de hand van bestseller auteur Suzanne Vermeer. Het verhaal sluit aan op het al eerder verschenen Souvenir.

In Souvenir maakten we kennis met Claudette. Samen met haar man Bastiaan runt ze in het Italiaanse Umbrië een bed & breakfast. Hier geven ze kookcursussen aan toeristen, wat vanaf de start een daverend succes is. Waar het in Souvenir draait om het mysterie rondom de verdwijning van een van de gasten, komen we er in Waterland achter dat Claudette zo haar eigen problemen heeft ten tijde van de vermissing.

Het blijkt dat Claudette al jarenlang een geheim met zich meedraagt, en dat geheim had ze graag achtergelaten in Nederland. Het begint allemaal met een mysterieus mailtje, en als Nienke, de dochter van de vrouw die vermist wordt, een naam laat vallen realiseert Claudette zich dat haar verleden haar nog steeds achtervolgt. Er is maar een oplossing mogelijk, ze moet terugkeren naar waar het begon…

In nog geen 200 pagina’s neemt Vermeer de lezer weer mee terug na Italië. Het is een leuke twist om voor dit verhaal een personage uit een eerder boek te verwerken. De verhaallijn staat compleet los van de verhaallijn in Souvenir, enkele passages lopen qua tijdspad en locatie overeen, maar wie Souvenir niet heeft gelezen wordt aan de hand meegenomen. Voor de trouwe fans, een stukje herhaling, maar dit is zeker niet storend.

Zoals we van Vermeer gewend zijn, leest ook Waterland als een trein. Heerlijk luchtig, geen complexe passages of ingewikkelde verhaallijnen, hier en daar zelfs wat op het voorspelbare af. Het is voor de lezer namelijk niet moeilijk te raden dat Claudette niet alleen haar woonplaats heeft veranderd om haar verleden achter zich te laten. Toch boeit het verhaal tot het einde, en wil je weten wat er op die fatale dag gebeurd is, en of het Claudette lukt om uit de lastige situatie te komen waarin ze zich bevindt.

Een fijn extra tussendoortje voor aan de rand van het zwembad in een zonnig land, of gewoon op de loungebank in de achtertuin.

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). All-inclusive (2006) was zijn eerste boek en werd meteen een bestseller. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.

20 april 2024 17:45

0
Waterland is een extra minithriller deze zomer van de hand van bestseller auteur Suzanne Vermeer. Het verhaal sluit aan op het al eerder verschenen Souvenir (lees onze recensie hier).