De omslag afbeelding van het boek Massart, Sven - Een dag uit het leven van Matthieu van der Poel
Auteur(s) Sven Massart
Uitgeverij(en) Willems
4
Review date 24 februari 2020
Categories Sport
De Vlaamse auteur Sven Massart werd door uitgeverij Willems gevraagd een boekje te schrijven in de reeks Een dag uit het leven van. Het ging om een dag uit het leven van Matthieu van der Poel. Massart moet hebben gedacht; dat is geen probleem, want 2019 was letterlijk een topjaar voor de jonge Nederlandse wielrenner met als kers op de taart zijn verkiezing tot Nederlandse Sportman van het Jaar.

Van der Poel is in het fietsen een wereld apart. Al op zijn 24ste heeft hij een prijzenkast waar menig pensionerend wielrenner jaloers op is. MVDP doet dat door drie categorieën te combineren. In de winter zit hij op zijn veldrijdfiets, in het voor- en najaar op de racefiets en tussendoor vindt hij ook nog tijd om te mountainbiken. In alle drie klassen doet hij niet meer voor de lol, maar om prijzen te winnen. Alhoewel, in Een dag uit het leven van Matthieu van der Poel lees je ook goed het plezier voor de sport terug. MVDP heeft verschrikkelijk veel schik in het uitoefenen van de sport en kan het ook nog eens extreem goed. De lol, gecombineerd met de supergenen van vader Adrie van der Poel en opa Raymond Poulidor, zorgt voor een ongeëvenaard succesjaar in 2019.

Massart is dan wel geen sportjournalist (meer), toch weet hij wel goed neer te zetten waar het om draait in het fietsen. Hij bezigt de goede taal, heeft een vlotte pen en neemt de lezer mee in de wereld rondom MVDP. Hij bouwt het verhaal goed op door te beginnen in de winter van 2019, om dan per koers af te stomen op de episch datum 21 april 2019. De kenners weten waar we naar refereren; een verloren gewaande Amstel Gold Race werd op die zonnige zondag omgeturnd tot een jongensdroom. Van der Poel reed met wattages van boven de 1000 terug naar de kopgroep en won de race. Kippenvel.

Hoewel het boekje eigen ‘niet gecertificeerd’ is, heeft Massart wel veel informatie weten te vergaren om een realistisch beeld van het wielerjaar van Van der Poel te schetsen. Hij sluit af met het WK Wielrennen in Yorkshire, waar de renner in de regen een hongerklop kreeg en van favoriet even naar ‘schlemiel’ ging. Tja, verliezen hoort er ook bij, zelfs in het boekje van Matthieu. Naast het talent en plezier weet Massart ook het succes van het team Corendon-Circus goed te duiden met hun aanpak. Zonder goed team geen succes, lijkt de auteur te willen zeggen. En hij kon weleens gelijk hebben.

Sven Massart heeft een interessant en laagdrempelig boekje geschreven over MVDP. Een aangename inkijk in de wereld van het fietsen. Zijn er dan geen kritiekpunten? Jawel, eentje; de redactie op het boekje is niet sterk. Meer dan eens klopt de interpunctie niet en worden zinnen begonnen zonder hoofdletter. Dit gebeurt (te) vaak en is onnodig.

Een dag uit het leven van Matthieu van der Poel is een interessante inkijk in het fietsjaar van de meest succesvolle Nederlandse renner van 2019. Een leuk tussendoortje!

28 maart 2024 11:04

0