De omslag afbeelding van het boek Dekker, Ted - Hacker
Auteur(s) Ted Dekker
Uitgeverij(en) Kok
4
Review date 5 december 2017
Ted Dekker, een product van een Nederlandse vader en een Amerikaanse moeder, is in Indonesië geboren. Vandaar vertrok hij naar Amerika om theologie en filosofie te gaan studeren. Sinds 1997 is hij fulltime schrijver van (veelal christelijke) thrillers.

De pas 17-jarige Nyah Parks is zeer bedreven in de ICT-wereld. Die bedrevenheid gaat zelfs zover dat die wereld voor haar weinig geheimen heeft en ze af en toe haar geld verdient als hacker. Het kunstje is eenvoudig, een systeem hacken en een deel van de data naar een geheime map transporten en daarna door de eigenaar van de data terug laten kopen. Die kennis heeft zich bij haar kunnen ontwikkelen doordat Nyah in haar jeugd door een psychiater de diagnose aritmomanie kreeg medegedeeld, dat een obsessieve neiging tot tellen is.
Haar vader en broertje Tommy zijn bij een auto-ongeval overleden waarbij haar moeder een hersenbeschadiging heeft opgelopen. Genezing is nog mogelijk maar daar is 250.000 dollar voor nodig, een bedrag dat Nyah niet heeft. Maar door bij het machtige bedrijf Blakbox, het systeem te hacken en de getransporteerde data door eigenaar Walter Bell terug te laten kopen, denkt ze het benodigde geld bij elkaar te krijgen. Alleen lijkt het erop dat ze het verkeerde bedrijf voor haar plannen heeft gekozen….

Met Hacker heeft Dekker een verhaal neergezet waarin meerdere factoren een belangrijke rol krijgen toebedeeld. Natuurlijk is daar de kwetsbare ICT-techniek die als tool wordt gebruikt om een ingrijpende neurologische ingreep uit te laten voeren. Om alle hobbels op haar weg te ontwijken moet Nyah mensen benaderen die met hun diensten haar wens werkelijkheid kunnen laten worden.
Zo komt ze in een wereld terecht waar het hacken niet beperkt blijft tot de informatietechnologie maar ook toegepast wordt op de menselijke geest. Op dat moment gaat het verhaal, dat tot dat punt geloofwaardig en spannend was, kantelen naar bovennatuurlijke elementen dat op momenten ietwat onverklaarbaar en ongeloofwaardig wordt.
Wel is het interessant te lezen hoe Dekker zich dit voorstelt en uiteindelijk een beeld schetst waarin wetenschap en geloof samen een basis vormt om alles te kunnen overwinnen. Op een kogel uit een wapen na, daar is geen weerstand tegen te bieden en zal het slachtoffer zich uiteindelijk aan over moeten geven.

De schrijfstijl van de auteur is bij zijn regelmatige lezers natuurlijk bekend maar in dit avontuur bevestigt hij zijn talent nogmaals door Nyah haar verhaal zelf te laten vertellen. Dat doet ze met zoveel overtuiging en inleving waardoor je als lezer ertoe wordt aangezet om met haar naar middelen te gaan zoeken voor haar moeders behandeling. En dat is natuurlijk weer volledig terug te voeren naar de kwaliteiten van Dekker. Nieuwe lezers moeten zich wel voorbereiden op een ‘christelijke touch’, daar ontkom je bij hem niet aan.

28 april 2024 18:49

0